3min

Tags in dit artikel

, ,

Alles wat Apple aanraakt of onderneemt lijkt een groot succesverhaal. Het succes en de populariteit van Apple’s iPad zullen vast en zeker bij de lezers bekend zijn. Dit succes is in de eerste plaats te danken aan het feit dat Apple concurrenten op technologisch gebied mijlenver achter zich laat, maar ook omdat het alle beschikbare componenten en fabricageruimten in Aziatische fabrieken opkoopt. De vraag is gerechtvaardigd in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van concurrentie.

Aan het succes van Apple lijkt geen einde te komen. Apple presenteerde onlangs zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat het bedrijf een recordwinst in de boeken mocht noteren. Ook wordt Apple sinds kort bestempeld als het meest waardevolle en kapitaalkrachtige bedrijf ter wereld. En ook de voorspellingen voor 2012 spreken boekdelen: Apple zal volgend jaar marktleider zijn op de tabletmarkt, ondanks dat zich naar alle waarschijnlijkheid meerdere concurrenten zullen aanbieden op deze markt.

Maar nu is er een goede verklaring voor het enorme succes van Apple op de tabletmarkt: Apple verdringt de concurrentie al bij aanvang van het productieproces. Door wereldwijd de gehele voorraad van de beste componenten voor de tablets op te kopen, worden concurrenten gedwongen terug te vallen op inferieure onderdelen. Hierdoor was Apple de concurrentie te slim af en wist het elektronicabedrijf al meer dan een miljoen exemplaren van de iPad 2 aan de consument te verkopen. Dit alles is mogelijk door de enorme hoeveelheid aan liquide middelen waar concurrenten niet tegenop kunnen.

HP lanceerde in juli de TouchPad. Deze tablet verscheen enkele maanden te laat op de markt, omdat HP nergens aan de benodigde componenten voor deze tablet kon komen. Ook in hardwarematig opzicht moet de TouchPad onderdoen tegenover de iPad, omdat alle componenten die HP wilde gebruiken al waren opgekocht door Apple. Hierdoor moest HP dus genoegen nemen met inferieure onderdelen.

Bij HP is men niet te spreken over de handelswijze van Apple. Ze zijn van mening dat Apple niet alleen de toegang tot de beste componenten dwarsboomt, maar ook de innovatie op de tabletmarkt in de weg zit.

Het lijkt erop alsof Apple een monopoliepositie voor zichzelf probeert te creëren. Weet het bedrijf zijn concurrenten op de werkvloer niet te slim af te zijn, dan probeert ze het in de rechtszaal. Zo heeft Apple inmiddels rechtszaken lopen tegen onder meer Samsung en Motorola, omdat deze fabrikanten ieder een eigen tablet zouden hebben die qua uiterlijk te veel op de iPad 2 zouden lijken, respectievelijk de Galaxy Tab 10.1 en de Motorola Xoom. Daarnaast zouden beide fabrikanten zich schuldig maken aan patentinbreuk.

Sommige bedrijven zoals HP hebben besloten om de handdoek in de ring te gooien en durven niet langer de strijd aan te gaan met Apple op de tabletmarkt. Concurrenten die wel moedig genoeg zijn om de strijd aan te binden met Apple doen hun uiterste best, maar ze hebben allemaal verkoopcijfers die in het niet vallen in vergelijking met de iPad 2.

Dat Apple op dit moment de absolute martkleider is op de tabletmarkt mag voor zich spreken. Maar vanwege het grote succes van de iPad zullen zich volgend jaar steeds meer concurrenten zich aanbieden om ook een graantje mee te pikken van het overweldigende succes van de tablet.