De Nederlandse navigatieproducent TomTom presenteerde gisteren haar kwartaalcijfers en deze waren niet al te rooskleurig. Weliswaar steeg de winst met 50 procent, maar goede verkoopcijfers bleven achterwege. Het bedrijf wil 50 miljoen euro gaan bezuinigen. TomTom gaat reorganiseren, wat in de praktijk betekent dat er gedwongen ontslagen zullen gaan vallen.

De omzet op de consumentenmarkt liep in het derde kwartaal terug naar 225 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 23 procent ten opzichte van vorig jaar. Doordat steeds meer auto’s uitgerust zijn met ingebouwde navigatie, nam de verkoop van losse apparaten sterk af. De keerzijde hiervan is dat TomTom steeds meer navigatiesystemen levert aan de auto-industrie. De opbrengsten hiervan stegen met 43 procent tot 59 miljoen euro. Ondanks dit positieve puntje daalde de totale omzet met 10 procent in vergelijking met vorig jaar.

Wel slaagde TomTom erin om te snijden in de kosten. Per saldo resulteerde dit in een winststijging van 50 procent naar 59 miljoen. Dit was boven alle verwachtingen. Het aandeel TomTom opende gisteren dan ook maar liefst 20 procent hoger op de Amsterdamse beurs.

Ondanks dit positieve geluid ziet TomTom zich genoodzaakt om haar bedrijfsvoering te reorganiseren. In het komende jaar wil de navigatieproducent 50 miljoen euro bezuinigen. Dat zal dus betekenen dat er gedwongen ontslagen zullen vallen onder de huidige medewerkers. Om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat kan of wil TomTom op dit moment niet zeggen.

Desalniettemin blijft TomTom investeren in haar kaartensysteem en navigatiesoftware. Zo maakte Joost Jetten, vice-president Consumer Benelux en Zuidelijk Afrika, onlangs bekend dat het haar smartphonestrategie gaat uitbreiden. "We zien de potentie van de applicatiemarkt en blijven onze iPhone-app ontwikkelen. Ook zijn we aan het kijken naar welke andere platformen interessant zijn voor navigatiesoftware van TomTom", aldus Jetten. Tevens kondigde TomTom aan dat ze verschillende social media wil integreren met haar navgatiesystemen zodat gebruikers meer relevante informatie kunnen opvragen en delen.