De vraag is aanzienlijk groter dan verwacht en daarom voert Amazon opnieuw de productie van de Kindle Fire verder op. Voor het einde van het jaar wil het internetbedrijf 5 miljoen exemplaren geproduceerd hebben.

Dat meldt de Taiwanese nieuwswebsite DigiTimes. De redactie zou gesproken hebben met toeleveranciers die goed op de hoogte zijn van de situatie. Twee weken geleden kwam Jeff Bezos, de CEO van Amazon, ook al met het nieuws naar buiten dat het de productie van de Kindle Fire had opgevoerd. De nieuwe tablet is al zo vaak in de voorverkoop besteld dat het opvoeren van de productie absoluut noodzakelijk was. Bezos schroefde de productie op van 3,5 miljoen naar 4 miljoen exemplaren. Volgens de laatste berichten zou hij ditmaal de opdracht hebben gegeven om de productie te vergroten naar 5 miljoen exemplaren.

Amazon verwacht dat de vraag naar de Kindle Fire met de feestdagen nog verder zal oplopen. Om aan deze vraag tegemoet te komen zou het gerechtvaardigd zijn om de productie verder uit te breiden. Hogere verkoopcijfers pakt vanzelfsprekend goed uit voor Amazon, maar ook toeleveranciers zullen daarvan profiteren.

Of beleggers en investeerders blij zijn met dit nieuws is nog maar de vraag. Bij de presentatie van de groeicijfers van het derde kwartaal moest Bezos mededelen dat Amazon weliswaar haar omzet had weten te vergroten, maar dat niet wist om te zetten in winst. Dat zou volgens analisten te wijten zijn aan de Kindle Fire. Sommige experts zeggen dat Amazon 50 dollar verliest op elk exemplaar dat het bedrijf verkoopt. Dat zou komen door de beperkte reikwijdte van de aanvoerketen en de geringe productie- en distributiecapaciteit. Amazon gaat er vanuit dat het die 50 dollar snel terugverdiend via de mobiele apps, e-books, muziek en video’s die men via de Kindle Fire direct kan aanschaffen bij Amazon.

Als Amazon erin slaagt om dit jaar 5 miljoen tablets te verkopen, dan behaalt Amazon daarmee een marktaandeel van 8 procent op de tabletmarkt aldus onderzoeksbureau Gartner.