De kortingsactie die Apple vorige week vrijdag organiseerde is een groot succes gebleken. Het elektronicabedrijf slaagde erin gemiddeld 15 iPads en 10 Macs per uur te verkopen per Apple Store. Driekwart van de Apple Stores had aan het eind van de dag geen enkel iPhone 4S-toestel meer over.

Dat zeggen analisten Chris Whitmore en Gene Munster. Afgelopen vrijdag was het Black Friday. Winkeliers bieden op deze dag diverse producten tegen aantrekkelijke kortingen aan om zo de drukte van het winkelend publiek beter te spreiden over de komende feestdagen. Apple was een van de deelnemende partijen aan deze speciale kortingsactie. Consumenten kregen korting op tientallen Apple-producten en accessoires, zo bleek uit uitgelekte informatie daags voor de actie.

De kortingsactie heeft Apple bepaald geen windeieren gelegd. Gemiddeld gingen er zo’n 15 iPads per uur over de toonbank per Apple Store, omgerekend een stijging van 68 procent ten opzichte van vorig jaar. Munster voorspelt dat Apple aan het einde van dit kwartaal 13,5 miljoen iPads zal hebben verkocht. Ook met de verkoop van de Mac ging het goed. Daarvan verkocht Apple er gemiddeld 10 per uur per Apple Store, wat goed is voor een stijging van 23 procent tegenover de Black Friday-actie van vorig jaar. Munster behoudt zijn vertrouwen dat Apple aan het eind van het kwartaal 5,2 miljoen Macs zal verkopen.

Analist Whitmore stelt dat de MacBook Air een groot verkoopsucces was vorige week. Deze laptops waren goed voor 10 procent van de totale omzet van Black Friday. Daarnaast zegt Whitmore dat consumenten over het algemeen meer interesse hadden in de 32 GB versie van de iPad, een van de duurdere modellen die Apple verkoopt.