Het AGCM, de Italiaanse variant van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), heeft bepaald dat Apple zich schuldig aan misleiding van klanten. Daarom moet het elektronicabedrijf een boete van 900.000 euro betalen.

Helaas kan Apple niet op een al te plezierige manier het jaar afsluiten. De Italiaanse AGCM voert sinds mei een onderzoek uit naar de garantieregeling van Apple. De onderzoekers zijn tot de conclusie gekomen dat het Amerikaanse elektronicabedrijf Europese consumenten misleidt.

Het bedrijf zegt dat consumenten recht hebben op slechts één jaar fabrieksgarantie. Als je Apple-product na die tijd kapotgaat, zul je de reparatiekosten uit je eigen portemonnee moeten betalen. Apple biedt klanten de mogelijkheid om tegen betaling de garantietermijn te verlengen. Door de aanschaf van AppleCare wordt de garantietermijn verlengd van één naar drie jaar.

Dit druist echter in tegen Europese regelgeving, waarin twee jaar garantie de wettelijke norm is. Voor het verstrekken van onjuiste en onduidelijke informatie legt de AGCM een boete op van 900.000 euro. Ook in Nederland is er massaal geklaagd over de garantieregeling van Apple. Uit een enquête van consumentenprogramma Tros Radar bleek dat bij 53 procent van de respondenten na één jaar hun Apple-product buiten hun schuld kapot ging en Apple weigerde om voor de herstelkosten op te draaien. De verkopers schuilden zich achter de algemene voorwaarden van Apple, waarin de garantietermijn van één jaar nadrukkelijk is vastgelegd.

Hoe ongelooflijk hoog de boete ook is, Apple zal er waarschijnlijk niet slechter op slapen. Apple is het meest kapitaalkrachtige bedrijf ter wereld en heeft meer geld in kas dan de Amerikaanse overheid.

Het is overigens niet de eerste keer dat Apple een megaboete opgelegd krijgt. Half juli oordeelde een Texaanse rechtbank dat Apple acht miljoen dollar moest betalen aan Personal Audio LLC, omdat het patenten schendt om playlists te downloaden en doorheen te navigeren.