Apple’s nieuwste iPad is in het openingsweekend ruim drie miljoen keer over de toonbank gegaan. Volgens Apple is het de meest succesvolle lancering ooit. Afgelopen vrijdag leek het er nog op dat de iPad niet in trek was bij de massa omdat lange rijen voor Apple Stores uitbleven.

Dat schrijft het Amerikaanse elektronicaconcern in een persverklaring. Volgens Philip Schiller, hoofd van de marketingafdeling, heeft Apple in haar geschiedenis nog niet zo’n goede lancering meegemaakt. Hij omschrijft het eerste verkoopsucces van de nieuwe tablet als "de sterkste iPad-lancering tot nu toe". Schiller dankt het succes aan de nieuwe features op de iPad, zoals de A5X-chip en het Retina-scherm.

Begin maart introduceerde Apple onder de noemer ‘de nieuwe iPad’ haar nieuwste tablet. Sinds vrijdag 16 maart is deze te koop in onder meer de Verenigde Staten, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Japan, Puerto Rico, Singapore, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe iPad zal vanaf vrijdag 23 maart ook hier in Nederland te koop zijn, tezamen met 23 andere landen.

Wie eraan denkt om binnenkort een tablet aan te schaffen kan voor de nieuwe iPad kiezen, een andere optie is om de iPad 2 tegen een gereduceerd tarief te kopen. Apple heeft aangekondigd de prijzen van het oude model te verlagen. Consumenten kunnen overigens ook terecht op de website van de Apple Store. Daar biedt Apple sinds vorige maand gereviseerde producten aan voor een zacht prijsje.

In het openingsweekend verkocht Apple gemiddeld één miljoen nieuwe iPads per dag. Of het elektronicaconcern dit succes kan handhaven zal de toekomst moeten uitwijzen.