2min

Gisteren schreven we al over de nieuwe strategie van Yahoo, die de CEO van het bedrijf Marissa Mayer uit de doeken zou gaan doen. Inmiddels heeft ze het personeel van Yahoo ingelicht over de nieuwe koers van het bedrijf maar veel duidelijker is het er niet op geworden.

Er was al een interne memo uitgelekt waarin stond dat ze het bedrijf radicaal ging veranderen en vooral veel transparantie zou gaan bieden voor de werknemers. De website en e-mail dienst moeten volgens haar een complate make-over krijgen. Een andere uitspraak van Mayer is dat advertenties moeten wijken voor de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Van al die transparantie en duidelijke voorbeelden van een nieuwe homepage en e-maildienst is echter weinig terug te zien in de plannen. Sommige werknemers lieten weten dat het vooral veel zakelijke teksten waren die weinig duidelijkheid scheppen.

Volgens Mayer is Yahoo een bedrijf dat uitblinkt in het personalisatie op verschillende gebieden, van e-mail tot content tot advertenties. Haar doel voor dit moment is om de gebruikers en het gebruik van Yahoo weer te laten toenemen. Ook moeten de advertenties en het talent toenemen via personalisatie.

Ze had ook een lijstje met doelstellingen:

  • Yahoo moet weer deel uitmaken van de gebruikers dagelijkse routine;
  • Yahoo moet focussen op de core competenties;
  • Yahoo moet vriendelijk zijn tegen partners, van mobiele operators tot sociale netwerken en hardware fabrikanten;
  • Yahoo moet het platform ook beter geschikt maken voor mobiel;
  • Er moet grot worden gedacht en in verhouding, de zogenaamde "Rule of 100 million";
  • Verder moet er vooral sneller gewerkt worden;

Verder sprak ze over de vier C’s voor talent bij Yahoo. Culture (cultuur), company goals (bedrijfsdoelstellingen), calibration (niemand weet wat ze hiermee bedoelt) en compensation (compensatie).

Mayer liet dus helemaal niets los over hoe de nieuwe website eruit moet zien en gaf ook geen specifieke voorbeelden van hoe dingen anders moeten. Ook heeft Yahoo recent geld opgehaald door de verkoop van de aandelen van Alibaba, wat ze hiermee van plan is bleef ook onduidelijk. Alles bij elkaar ligt er een nieuwe strategie die veel medewerkers van Yahoo nog niet snappen. Mayer is echter niet in de gelegenheid om die de komende maanden nog flink bij te schaven want ze is zwanger en gaat binnenkort enkele maanden met verlof.