De net aangestelde Yahoo-CEO Marissa Mayer is van plan om de boel flink op te schudden bij het bedrijf. Vandaag gaat ze daar persoonlijk alle werknemers van op de hoogte brengen in twee conferenties, om zo ook alle internationale werknemers op de hoogte te brengen.

De interne memo waar Mayer in aangeeft dat de conferenties vandaag gehouden zullen worden werd afgelopen vrijdag door haar verstuurd. Daarvoor was Mayer al twee dagen in de weer om de raad van bestuur van haar plannen om het bedrijf weer uit het slop te trekken op de hoogte te brengen.

Yahoo, dat verwijt wordt dat het afgelopen jaar geen acties heeft ondernomen om de groei die het jaar op jaar maakte vast te houden, zag in de VS hun zoekopdrachten afgelopen jaar dalen met 17 procent. Ook de tijd die gespendeerd werd op media-objecten van Yahoo ging met 10 procent omlaag. Hierdoor stagneerde de omzet van Yahoo. Yahoo haalde de woede van investeerders op de hals toen het bedrijf dit beleid verdedigde, door te zeggen dat er tenminste geen daling van de omzet had plaatsgevonden.

Met Marissa Mayer aan het roer hoopt Yahoo het tij te keren. Mayer, die een sleutelrol vertolkte bij het succes van Google, probeert met de ervaring die ze heeft opgedaan grote structurele verandering door te voeren. In de memo die de titel Board slides, strategy and goals draagt, geeft Mayer aan dat de conferenties ’s ochtends en ’s middags gehouden zullen worden. Mayer had vooraf al aangegeven dat ze tijdens deze conferentie zo veel mogelijk transparantie wil bieden aan de werknemers wat betreft de strategie en visie die Yahoo wil gaan hanteren. Daarnaast wil Mayer ook openheid van zaken verschaffen over wat er gebeurt binnen het bedrijf op bestuurlijk niveau en waar het bedrijf naartoe wil.

In de memo stond tevens een volgende conferentie gepland voor 1 oktober. Daar zal Mayer een definitief nieuw systeem en proces uitrollen om de doelen van het bedrijf vast te leggen. Hierbij inbegrepen zit een systeem dat alles en iedereen jaarlijks bijhoudt en waardeert op zowel bedrijfsniveau als geheel, maar ook op departementen binnen Yahoo, teams en individuen. Dit lijkt overigens voor de hand te liggen omdat dit soort onderzoeken binnen Yahoo voorheen totaal geen prioriteit hadden.

Mayer, wie letterlijk een aantal ervaringen die ze bij Google opgedaan heeft bij Yahoo opnieuw in praktijk gaat brengen, heeft zelf ook een aantal nieuwe frisse ideeën die de uitstraling van Yahoo moeten verbeteren. Mayer wil namelijk het aantal advertenties drastisch verminderen op ondermeer de Yahoo homepagina, maar ook in Yahoo Mail en Flickr. Mensen die de concepten voor deze veranderingen al hebben gezien beschrijven, het als socialer en betere toegankelijk, in vergelijking met de hedendaagse ‘alles op één hoop’-weergave.