Microsoft heeft bekendgemaakt dat het 40 miljoen Windows 8 licenties heeft verkocht. Tami Reller, hoofd van Windows Marketing en Financieel directrice, was degene die het nieuws naar buiten mocht brengen op de Credit Suisse 2012 Annual Technology Conference.

Microsoft maakte eerder al bekend dat het in de eerste paar dagen, na de lancering van Windows 8, 4 miljoen licentie upgrades had verkocht. Microsoft stelt verder dat Windows 8 zijn voorganger, Windows 7, overtreft als het gaat om licentie upgrade verkopen. Waar de consumenten bij Windows 7 zich meer lieten verleiden tot het aankopen van een nieuwe computer waarop Windows 7 was voorgeïnstalleerd, kiezen consumenten nu vaker voor een losse licentie upgrade, waarbij de oude hardware wordt geüpgraded van Windows 7 naar Windows 8.

De Windows 8 pc-verkopen vallen dan ook een stuk lager uit dan Microsoft vooraf verwacht had. In vergelijking met het Windows 7 besturingssysteem doet Windows 8 het weliswaar prima. Windows 7 verkocht in de eerste twee maanden 60 miljoen keer, als de huidige lijn zich doorzet gaat Microsoft dat overtreffen. Voor de fabrikanten van desktops en laptops is het echter minder goed nieuws, zij zagen voorheen altijd een flinke stijging in hun pc-verkopen bij de lancering van een nieuwe Windows-versie.

De redenen voor de tegenvallende pc-verkopen zijn duidelijk; de huidige economische situatie, de prijs van een Windows 8-licentie is veel aantrekkelijker dan voorgaande versies maar ook de opkomst van de tabletmarkt heeft een negatieve invloed op de pc-verkopen.