1 min

The Daily, het iPad-magazine van The New York Times, gaat de deuren sluiten op 15 december aanstaande. Als reden wordt aangedragen dat er sinds de lancering in februari 2011 niet een groot genoeg publiek kon worden aangesproken om het magazine op de lange termijn rendabel te houden.

Vanaf de lancering was The Daily, met initiatiefnemer Rupert Murdoch, een innovatief product dat nieuws over sport, technologie en algemene zaken samenbracht op een digitaal platform. De lancering van de krant ging gepaard met een hoop bombarie en was alleen beschikbaar op de iPad van Apple. Het kostte de gebruiker dagelijks 0,99 dollar of 39,99 dollar per jaar voor een abonnement.

Eerder dit jaar werd The Daily al onder verscherpt toezicht gesteld door News Corp, het bedrijf achter het magazine, om vast te stellen of de digitale krant het waard was om nog in leven te houden. Enkele weken daarop besloot News Corp om 50 personeelsleden te laten gaan, wat op dat moment ongeveer een derde van het gehele personeelsbestand was. Daarnaast verloor de applicatie toen ook al de sportafdeling en een groot deel van de columns.

Het hele gebeuren rondom The Daily geeft maar aan hoe ontzettend moeilijk het is om een winstgevend online alternatief te bieden tegenover traditionele kranten. Jesse Angelo, hoofdredacteur van The Daily, zal nog voor de opheffing zijn post gaan verlaten. Hij gaat per direct aan de slag als uitgever bij The New York Times. Wat er gebeurt met de overige werknemers is niet bekend.