Microsoft’s CEO Steve Ballmer begint, na het onderschatten van de verkoop, brood te zien in de Surface-tablets. Ballmer wil niets specifieks kwijt over verkoopcijfers, maar ziet voor de tablet-tak wel een "echte markt."

De CEO was eerder minder enthousiast over het nieuwe product, toen hij het beschreef als "niet meer dan een klein stukje" van het Windows 8-ecosysteem. Nu zegt Ballmer "super blij" te zijn met Surface. "In een omgeving waar 350 miljoen PC’s verkocht worden zal Surface niet domineren, maar het is een echte markt," zegt Ballmer.

Ballmer noemt PC’s, de Xbox en Office als belangrijkste successen bij de consument, maar geeft toe dat het bedrijf ooit meer verdiende. Ook zegt de CEO dat Microsoft "een beetje voorop probeert te lopen," met de Surface Pro, door een Wacom pen display mee te nemen in het ontwerp.

Het is de gedachte achter de software die klopt, de "soort van integratie"-visie die tot uiting komt in Windows 8. Het betaalmodel verschuift intussen ook richting de combinatie van apparaten en diensten, weg van de traditionele licenties.