Twitter bouwt naar verluidt een eigen applicatie om muziek te ontdekken, met een gepland debuut op iOS dat nog deze maand moet plaatsvinden. De app is gedoopt tot Twitter Music en zou los van het Twitter-platform werken. Het pas overgenomen bedrijf We Are Hunted zou de basis zijn van de nieuwe toepassing.

Twitter Music doet suggesties voor te beluisteren artiesten en nummers, op basis van een scala aan indicatoren. Twitter personaliseert het programma door gegevens van volgers mee te laten wegen in de resultaten. De nummers worden gestreamd via SoundCloud.

Opvallend is de geclaimde mogelijkheid om de applicatie te gebruiken zonder Twitter-account. Inschrijven zou mogelijk zijn met een niet-Twitter account, maar de ervaring is completer wanneer een Twitter-account wordt gebruikt.

Het bedrijf zou de essentiële rol die muziek speelt erkennen, in het aantrekken van nieuwe, vooral jonge gebruikers. De meest populaire Twitter-accounts zijn van grote popsterren, zij worden gevolgd door tientallen miljoenen. De TwitterMusic-account heeft al 2,3 miljoen volgers.

Of de Twitter Music-applicatie genoeg volgelingen kan ronselen om serieus te concurreren, is maar zeer de vraag. Diensten als Pandora en Spotify zullen Twitter Music gezelschap houden in de markt, dit zijn grootheden met samen meer dan 91 miljoen actieve gebruikers. Facebook hapt ondertussen naar de muziekmarkt met een herontwerp van de News Feed en ook Google heeft een muziekdienst in de maak.