In het eerste kwartaal heeft Microsoft in totaal 900.000 Surface tablets verscheept, aldus een rapport van onderzoeksbureau IDC. Het grootste aandeel schrijft het onderzoeksbureau toe aan Surface Pro. Microsoft betreedt hiermee de top 5 van tabletfabrikanten, maar blijft ver uit de buurt van Apple en Samsung.

Microsoft weet met dit aantal een plaats te bemachtigen in de top van de tabletmarkt, weliswaar een hele kleine plek, het is de vijfde plaats met 1,8 procent van het totaal aantal verscheepte tablets. Microsoft’s aandeel blijft echter in de schaduw van Apple en Samsung. Apple blijft domineren met de iPad en is goed voor bijna 40 procent van de verschepingen, Samsung staat op plaats twee met een aandeel van 18 procent.

Windows 8 en Windows RT blijven moeizaam presteren met een gecombineerde verkoop van 1,8 miljoen stuks het afgelopen kwartaal, wat neerkomt op een marktaandeel van 3,7 procent. Android daarentegen blijft voor op iOS met 56,5 procent marktaandeel tegen 39,6 procent voor iOS.

Volgens het IDC hebben tablets met Windows 8 en Windows RT moeite met het vinden van grip in de markt. Dit wijdt het onderzoeksbureau aan de vele twijfels op de PC-markt en de tegenvallende prestaties van Windows 8.

De onderzoekers geloven ook niet in het heil van de aangekondigde kleinere Windows tablets voor Windows 8 en Windows RT. "Het is duidelijk dat de markt beweegt naar slimme 7 en 8-inch apparaten, maar de uitdagingen van Microsoft liggen bij het bereiken van consumenten met de juiste boodschap en de goedkopere concurrentie," aldus analist Ryan Reith. "Als deze uitdagingen worden aangegaan, in combinatie met de kleinere schermen, dan kan Microsoft in 2013 en daarna verder groeien."

Microsoft heeft in Nederland tot op heden alleen de Surface RT (review) op de markt gebracht. De Surface Pro zal later deze maand in de Nederlandse winkels verschijnen.