De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) gaat naar verluidt de online advertentie-praktijken van Google aan de kaak stellen. De advertentiegigant zou zijn dominante positie in de markt mogelijk misbruiken om adverterende bedrijven te manipuleren, opdat deze meer diensten van Google gaan gebruiken.

De FTC heeft volgens Bloomberg toestemming verkregen om de zaak te onderzoeken, in een proces dat moet voorkomen dat meerdere instanties zich tegelijkertijd verdiepen in het issue. Het onderzoek verkeert momenteel in een initiële fase en kan volgens de bronnen van Bloomberg alsnog in de kiem worden gesmoord.

De commissie bekijkt of Google hun advertentiesoftware inzet om bedrijven te dwingen concurrerende programma’s in andere markten links te laten liggen. Bedrijven worden gestuurd richting andere Google-producten, waaronder een handelsplaats voor de in- en verkoop van online advertenties en programma’s die bedrijven helpen winst te maximaliseren.

Enkele bekritiseerde producten komen voort uit Google’s aanschaf van DoubleClick Inc, dat een mededingingsonderzoek in 2007 doorstond. De FTC zei destijds de markt goed in de gaten te houden. "Als Google zich mengt in het illegaal binden van producten of andere vormen van concurrentievervalsing, zal de commissie snel ingrijpen," zo leest het statement.

Daarnaast onderzoekt de FTC of Google’s dominantie in online adverteren hen de potentiële macht geeft concurrenten uit de markt te werken.

Google staat de afgelopen tijd onder druk vanwege diverse mededingingszaken, waaronder een eerdere door de FTC onbestrafte zaak over manipulatie van zoekresultaten. Soortgelijke klachten worden ook door de Europese Commissie onderzocht, hoewel Google ook daar met de schrik vrij lijkt te komen.