Tijdens de feestdagen hebben veel webwinkels met lede ogen moeten toezien dat een aanzienlijk deel van de bestellingen van hun klanten te laat is bezorgd. Ten opzichte van een jaar eerder is er ook een groei te zien in het percentage van te laat bezorgde pakketjes. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 3.000 consumenten.

Er zijn in totaal zo’n 500.000 bestellingen niet op tijd geleverd. Klanten zorgden er zelf ook nog voor dat 200.000 pakjes te laat werden bezorgd omdat ze hun bestelling te laat hebben geplaatst, meldt Frank Quix van Q&A.

Opvallend detail is dat de onderzochte consumenten geen enkele klacht deponeerden over webwinkel Cool Blue. Ook Wehkamp deed het goed, Bol.com werd wel vaak genoemd. Dit zijn de drie grootste webwinkels in Nederland.

In 2013 ging het overigens wel beter tijdens Sinterklaas, toen werd 4,1 procent van de pakjes te laat afgeleverd terwijl het percentage een jaar eerder nog 6,4 bedroeg. Vooral in de aanloop naar Kerst is er veel foutgegaan. Rond de Kerstdagen werden veel pakjes te laat afgeleverd. Bijna één op de tien bestellingen kwam niet op tijd bij de ontvanger. 9 procent van de pakketjes werd namelijk te laat bezorgd en dat was een jaar eerder nog 7 procent.

Een verklaring voor de stijging van te laat bezorgde pakketjes is dat de Kerstdagen in 2013 ongelukkig vielen. Vaak plaatsen mensen hun bestellingen voor Kerst op de zondagavond ervoor, of de dag daarop. Kerstavond viel in 2013 op dinsdag, waardoor voor webwinkels en leveranciers maar weinig tijd was om alles op de rails te krijgen.