2min

Tele2 gaat als eerste Nederlandse telecomoperator telefoongesprekken via de 4G-standaard ondersteunen. Het bedrijf gebruikt hiervoor de techniek Voice over LTE (VoLTE). Tele2 zal later dit jaar zijn 4G-netwerk gaan activeren en zal direct ondersteuning bieden voor bellen via 4G. Het bedrijf wordt hiermee steeds minder een virtuele provider.

Tele2 heeft ervoor gekozen om frequenties te kopen in de 800- en de 2600 MHz-band. Voornamelijk die eerste zal door Tele2 flink worden gebruikt om een landelijk dekkend 4G-netwerk uit te rollen. Tele2 kiest ervoor om niet te investeren in 2G- of 3G-netwerken, het rolt zelf alleen een 4G-netwerk uit. Het Zweedse bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met T-Mobile voor het afhandelen van 2G- en 3G-signalen. Alle huidige mobiele klanten van Tele2 bellen ook al via het netwerk van T-Mobile, Tele2 is een zogenaamde virtuele provider, dat is een provider zonder eigen netwerk.

Nu Tele2 met een eigen netwerk komt, wil het natuurlijk zoveel mogelijk gebruikmaken van dit netwerk omdat dit ongetwijfeld goedkoper is dan verkeer inkopen bij T-Mobile. Daarom gaat Tele2 direct van start met VoLTE, bellen via 4G. Dit is echter alleen mogelijk met veel recente smartphones en niet met de oudere toestellen. Ook is het 4G-netwerk niet meteen landelijk dekkend en daar komt de samenwerking met T-Mobile dan weer om de hoek kijken. Als er geen 4G-bereik meer is wordt overgeschakeld op het 2G- of 3G-netwerk van T-Mobile, zonder dat het gesprek wegvalt.

Als Tele2 over een paar jaar het netwerk helemaal heeft dichtgetimmerd, volledig landelijke dekking biedt en veel mensen een nieuwe smartphone hebben aangeschaft met 4G-ondersteuning, zal de afhankelijkheid van T-Mobile vrijwel verdwijnen. Al blijven er natuurlijk altijd consumenten rondlopen met hele oude toestellen. We kunnen in elk geval vaststellen dat Tele2 een zeer goede strategie heeft om kosten efficiënt uit te groeien tot een volwaardige Nederlandse telecomprovider.

Over succes heeft Tele2 overigens ook niet te klagen, de provider hanteert redelijk scherpe tarieven en weet daarmee veel klanten weg te trekken bij andere providers. Het afgelopen jaar heeft Tele2 grote sprongen voorwaarts gemaakt en is het aantal klanten met 50 procent gestegen.