2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Tele2 heeft bekendgemaakt dat het inmiddels voor 90 procent landelijke dekking heeft met zijn 4G-netwerk, dat betekent dat de provider klaar is voor de volgende stappen in de strategie om een grote Nederlandse telecomprovider te worden. Dat begint met het introduceren van echte 4G-abonnementen en het openen van de eerste fysieke winkels in Nederland.

Tele2 is jarenlang actief geweest als virtuele provider waarbij de netwerkcapaciteit werd ingekocht bij T-Mobile. Dat gebeurt op dit moment overigens nog steeds voor de 2G- en 3G-verbindingen van Tele2, maar het bedrijf heeft nu bijna een landelijk dekkend 4G-netwerk.

Tele2 focust zich dan ook volledig op 4G, het bedrijf biedt zelf al geruime tijd alleen maar 4G-toestellen aan klanten aan. Dat zal dadelijk snel gaan veranderen in toestellen die zowel 4G als Voice-over-LTE (VoLTE) ondersteunen. Dat is namelijk ook een van de volgende stappen van Tele2, het uitrollen van VoLTE, waarbij het mogelijk wordt om te bellen via het 4G-netwerk, hierdoor wordt het nog minder afhankelijk van T-Mobile.

Tele2 zal dit jaar nog 4G-abonnementen gaan introduceren en dat is een moment waar wij op de redactie al lang naar uitkijken en veel andere telecomproviders in Nederland voor vrezen. De vraag is namelijk wat voor abonnementen Tele2 gaat introduceren, het bedrijf biedt in Zweden namelijk enorm veel data voor een lage prijs, het bedrijf heeft eerder laten weten dezelfde strategie in Nederland te willen hanteren, nu zal dadelijk duidelijk moeten worden hoe scherp het bedrijf gaat inzetten.

Ter vergelijking Tele2 Zweden hanteert voor onbeperkt bellen en sms’en met een 5GB databundel 26 euro per maand, met 20GB kost het abonnement 31 euro per maand, met 50GB 42 euro en met 100GB slechts 58 euro per maand. De Nederlandse telecomproviders hebben dus terecht angst voor nieuwkomer Tele2, want zij vragen nu veel hogere bedragen voor dergelijke bundels, als ze deze al aanbieden.

Verder heeft Tele2 bekendgemaakt dat het fysieke winkels gaat openen zodat klanten daar terecht kunnen met hun vragen en problemen.