De afgelopen jaren is Apple in een onderzoek van Forrester Research het meest populaire technologiemerk geweest onder consumenten. Dit jaar is het Amerikaanse bedrijf echter door maar liefst drie concurrenten voorbijgestreefd, al steeg ook Apple’s populariteit.

De online winkel Amazon is vooralsnog constant het meest populaire merk in het onderzoek van Forrester Research, dat sinds drie jaar loopt. Amazon behaalde dit jaar de hoogste score ooit met 91 punten.


Bij de technologiebedrijven voerde Apple jarenlang het lijstje aan. In dit onderzoek is Apple voorbijgestreefd door Sony, Samsung en Microsoft, die in deze volgorde de topdrie van populairste technologiemerken aanvoeren. Sony behaalde 83 punten, Samsung en Microsoft een puntje minder. Apple moest het doen met 81 punten, wat wel twee punten meer is dan in 2013.

Forrester Research heeft 7.500 Amerikaanse consumenten ondervraagd naar hun ervaring bij een bepaald merk. Het onderzoek meet de mate van tevredenheid van consumenten op het gebied van drie aspecten:

  • Hoe prettig verliep de aankoop?
  • Was het makkelijk om zaken te doen met het bedrijf?
  • Hoe goed werden de behoeftes ingevuld?