De WSJ meldt vandaag dat er een gespannen en ontevreden sfeertje hing bij de aandeelhoudersbijeenkomst van HTC. De locatie die HTC had afgehuurd voor de bijeenkomst bleek veel te klein te zijn, vanwege de extreem hoge opkomst. De aandeelhouders waren ontevreden over de resultaten van het bedrijf maar ook over het feit dat ze geen gratis telefoon meekregen.

Eerder vandaag schreven we al over de aandeelhoudersbijeenkomst van Sony, dat bedrijf kreeg flinke kritieken te verduren. Hetzelfde gebeurde op de bijeenkomst van HTC, ook daar zijn de aandeelhouders zeer ontevreden over de koers van het bedrijf. In totaal waren er 2000 aandeelhouders komen opdagen terwijl HTC een balzaal had afgehuurd waar veel minder mensen binnen kunnen. Om die reden moest veel aandeelhouder staan of zelfs om de beurt de zaal in om hun kritiek te uiten.

De aandeelhouders hebben moeten toezien hoe het aandeel HTC met maar liefst 90 procent daalde sinds 2011, wat de hoogtijdagen van de fabrikant waren. HTC draait sinds enkele kwartalen verlies en de aandeelhouders willen weten wanneer het bedrijf weer winstgevend wordt. Ook was er kritiek op het feit dat HTC te weinig heeft gedaan om de Chinese markt te veroveren, daar lagen de afgelopen twee jaar kansen omdat Apple nog niet actief was in China. Een kans die inmiddels is verkeken. Tot slot was er kritiek dat alle aanwezige aandeelhouders het afgelopen jaar een smartphone kregen bij de bijeenkomst en er nu slechts 200 worden verloot.

De CEO van HTC, Peter Chou, liet weten dat het bedrijf niet alleen concurrentie heeft van Apple en Samsung maar ook van Huawei en Xiaomi. Maar dat ze er alles aan doen om het tij te keren. Ook gaf hij aan dat de belangrijkste mensen nog steeds werkzaam zijn voor HTC ondanks dat verschillende sleutelfiguren het afgelopen jaar besloten te stoppen bij HTC en elders hun heil te zoeken.

Chou verwacht binnen twee of drie kwartalen een flinke verbetering te zien in de cijfers. Mede door de lancering van de HTC One M8 (review) en de goedkopere toestellen die recent zijn verschenen. Daarnaast heeft HTC ervoor gekozen om de productie van de smartphones voor het eerst uit te besteden om de kosten te drukken. Ook heeft het bedrijf Paul Golden in dienst genomen, de voormalige marketingtopman van Samsung, als consultant. HTC hoopt hiermee zijn marketing beter op orde te krijgen.