1 min

Tags in dit artikel

, ,

De afgelopen weken staat Spotify publiekelijk te kijk vanwege de relatief lage uitbetalingen aan artiesten. Hoewel de dienst daar vooralsnog niets aan lijkt te veranderen, wordt door de CEO wel toegegeven dat artiesten beter geïnformeerd kunnen worden.

De koude oorlog tussen artiesten en Spotify laaide onlangs weer op doordat Taylor Swift besloot om haar volledige muziekbibliotheek van Spotify te verwijderen. Als reden hiervoor gaf Swift aan dat ze zich niet kan vinden in de inkomsten die ze vanuit Spotify krijgt: miljoenen mensen luisteren naar haar muziek, maar ze verdient er nauwelijks aan. Swift vindt dat muziek door Spotify teveel in een consumptieproduct verandert, in plaats van een kunstvorm.

Spotify’s CEO Daniel Ek is hier al meermaals op ingegaan, maar klaarblijkelijk heeft de topman nog niet alles gezegd. Ditmaal steekt de CEO de hand enigszins in eigen boezem en geeft hij aan dat Spotify artiesten beter zou kunnen informeren: "We moeten onze taak om de artiesten te informeren over de voordelen van muziekstreaming beter uitvoeren," zegt Ek.

Volgens Ek wordt vaak vergeten dat Spotify de snelst groeiende inkomstenbron van de muziekindustrie is. Artiesten verdienen al miljoenen aan Spotify en de inkomsten zullen enkel verder groeien, meldt Ek. "Ik ben er zeker van dat de industrie veel groter wordt dan nu als we erin slagen om de meer dan een miljard mensen die online muziek consumeren over te laten stappen op een model zoals dat van Spotify."