1 min

Tags in dit artikel

, ,

De afgelopen tijd is het Zweedse Spotify regelmatig het onderwerp geweest van discussies. De online muziekdienst zou namelijk te weinig de belangen behartigen van de leveranciers van de muziek: de artiesten zelf. Het antwoord hierop is gekomen in de vorm van Spotify Artists.

Spotify heeft een nieuwe dienst gelanceerd, waarmee het bedrijf meer helderheid wil verschaffen over de rol van de artiesten van de nummers. Met de dienst onder de titel Spotify Artists wordt meer helderheid verschaft over de populariteit van bepaalde nummers en artiesten. Ook geeft Spotify hier aan hoeveel er in totaal is uitgekeerd aan de artiesten, hoeveel Spotify zelf opstrijkt en worden verscheidene marketingtips aan beginnende artiesten gegeven.

De onderstaande illustratie geeft een inzicht in hoeveel inkomsten er in de maand juli voor ieder type album is uitgekeerd aan de artiest:


Om de artiesten tegemoet te komen, heeft Spotify een nieuwe functie met de naam Next Big Sound geïntroduceerd. Hierdoor hebben artiesten of hun managers zelf toegang tot uitgebreide statistieken van hun muziek. Hier kan onder andere inzichtelijk worden gemaakt hoevaak een bepaald nummer in een specifieke regio precies wordt beluisterd.

Begin november kwam Spotify nog in opspraak. Een Finse artiest verklaarde dat hij slechts 2.336,90 euro had binnengekregen aan royalties van alle streamingdiensten bij elkaar opgeteld, waarvan Spotify de grootste is. Dit terwijl zijn nummer een miljoen keer werd afgespeeld in Spotify.