Uit gelekte documenten van Sony blijkt dat Snapchat afgelopen zomer de maken van een Google Glass-achtige bril heeft overgenomen. Het gaat om Vergence Labs, dat voor 15 miljoen dollar werd ingelijfd.

Voor de overname betaalde Snapchat 11 miljoen dollar in contanten en 4 miljoen dollar in aandelen aan de mensen van Vergence Labs. Dat blijkt uit e-mail in de mailbox van Michael Lynton, de CEO van Sony Entertainment en tevens een bestuurslid van Snapchat.

Vergence Labs is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een concurrent van Google Glass, met de naam Epiphany Eyewear. Het gaat om een scala aan slimme brillen met een vrij dikke zwarte montuur. Met zo’n bril kan met een druk op de knop een video worden geschoten, waarna ze worden verzonden naar een clouddienst. De brillen zijn verkrijgbaar met 8,16 of 32GB aan lokale opslagruimte en kosten tussen de 300 en 500 dollar.

Na de vondst van de e-mails wordt door een bron van Business Insider bevestigd dat de overname is afgerond. De aankoop van Vergence Labs is waarschijnlijk erg snel verlopen omdat het bedrijf noodlijdend was. Snapchat leende enkele dagen voor de overname nog 2 miljoen dollar aan Vergence Labs.

Wat Snapchat precies wil met Vergence Labs kunnen we alleen maar gissen. Voor de hand ligt dat Snapchat technologie in de brillen van Vergence Labs wil integreren, maar met welk doel is de vraag.