2min

De getallen liegen er niet om, op basis van onderzoek van marktanalist Canaccord Genuity zou Apple goed zijn voor 92 procent van de winst in de smartphonemarkt. Op de tweede plaats volgt Samsung dat goed is voor 15 procent van de winst.

De smartphonemarkt groeit nog steeds enorm hard, maar doordat er een groot aantal partijen in actief zijn is winst maken erg moeilijk. Uit onderzoek van marktanalist Canaccord Genuity komt naar voren dat Apple de absolute winnaar is. Het bedrijf uit Cupertino pakt maar liefst 92 procent van de winst van in de smartphonemarkt. Op de tweede plaats volgt Samsung met slechts 15 procent. Voor degene die goed kunnen reken is 92 + 15 procent meer dan 100 procent. Dat is mogelijk doordat er ook een groot aantal fabrikanten zijn die verlies maken op de smartphonemarkt en als je dat er vanaf trekt komt je uit op 100 procent.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Apple minder dan 20 procent van het totaal aantal smartphones verkoopt. Het bedrijf heeft dus verreweg de hoogste winstmarges op zijn producten. Dat is mede te danken aan het feit dat Apple alleen high-end toestellen maakt en geen budget-toestellen. Daarop zijn de winstmarges een stuk hoger. Een andere belangrijke factor is dat Apple geen grote prijsverlagingen doet op zijn toestel, er gaat weliswaar iets van de prijs af bij de introductie van een nieuw model, maar lang niet zoveel als bij concurrerende Android-toestellen.

De gemiddelde verkoopprijs van een iPhone is het afgelopen jaar gestegen van 540 naar 591 euro. Wat mede te danken is aan de introductie van de duurdere iPhone 6 Plus (review), maar ook aan het feit dat steeds meer mensen kiezen voor een iPhone met een grotere opslagcapaciteit. Apple’s instapmodellen beschikken over slechts 16GB aan opslagcapaciteit en ondanks alle kritiek die het bedrijf daarover krijgt, houdt het daaraan vast omdat het flink wat winst oplevert.

De gemiddelde verkoopprijs van een Android-toestel ligt een stuk lager op 166 euro, maar dat is moeilijker te vergelijken aangezien daarvan wel een hele hoop budgettoestellen verschijnen. Twee jaar geleden zag de smartphonemarkt er overigens nog heel anders uit als we kijken naar winstverdeling, toen pakte Apple 57 procent van de winst en was Samsung goed voor 43 procent van de winst. De afgelopen twee jaar heeft Samsung echter rake klappen moeten incasseren en heeft het zijn smartphonedivisie ook deels gereorganiseerd.