2min

Volgens de Japanse zakenkrant Nikkei zouden Apple en Foxconn samen de LCD-divisie van Sharp willen overnemen. De divisie gaat dan waarschijnlijk exclusief voor Apple LCD-panelene produceren. Apple gebruikt in al zijn producten LCD-schermen.

Eind vorige maand werd al duidelijk dat Sharp op zoek is naar investeerders voor zijn LCD-divisie, toen ging nog het gerucht dat HonHai (Foxconn) zou willen investeren in het bedrijf in ruil voor een deel van de aandelen. Ook de Japanse overheid zou willen investeren. Verder zijn er nog geruchten over een fusie tussen Japan Display en de LCD-divisie van Sharp. Nu meldt de Nikkei echter dat Apple en Foxconn bereidt zouden zijn de hele LCD-tak over te nemen van Sharp, waarbij Foxconn het grootste deel van de aandelen overneemt en Apple een kleiner deel.

De waarde van de LCD-divisie wordt geschat op zo’n 300 miljard yen (ongeveer 2,2 miljard euro), dat zal voor de bedrijven niet het struikelblok zijn, beide bedrijven zijn financieel krachtig genoeg om samen dat bedrag op tafel te leggen. Het struikelblok ligt waarschijnlijk bij de investeringen die nodig zijn in R&D (research & development), op dit moment valt er weinig te klagen over de LCD-schermen van bijvoorbeeld de iPhones of de Macbooks, maar het lijkt erop dat de toekomst ligt bij OLED-schermen.

Bedrijven als LG en Samsung investeren grof geld in OLED-technologie, zo kondigde LG aan maar liefst 7,6 miljard euro te investeren in OLED-technologie, voor dat bedrag kan je erop rekenen dat OELD-schermen de komende jaren nog veel beter gaan worden. Als Apple binnen vijf jaar de overstap moet maken naar OLED omdat die schermen simpelweg superieur zijn aan LCD-schermen dan is de overname van de LCD-tak van Sharp op dit moment waarschijnlijk niet zo’n goede investering. Tenzij de bedrijven ook bereidt zijn om miljarden te investeren in de ontwikkeling van nieuwe schermen.

Mocht Apple wel besluiten om de LCD-tak over te nemen dan is dat ongetwijfeld een tegenvaller voor LG en Samsung, omdat ze nu met regelmaat schermen leveren aan Apple en dat zal er dan voorlopig even niet inzitten, hooguit op piekmoment, bijvoorbeeld vlak voor een nieuwe iPhone-lancering.