2min

Tags in dit artikel

, ,

Google laat gebruikers voortaan verzoeken indienen om hun persoonsgegevens uit zoekresultaten te verwijderen.

De nieuwe procedure is een grote stap voor de techgigant. Google heeft gebruikers nooit eerder op schaal geholpen om persoonsgegevens uit zoekresultaten te verwijderen. De organisatie greep in de afgelopen jaren in bij gevallen waar zoekresultaten auteursrecht schonden of schade veroorzaakten, maar het proces was nooit makkelijk.

Je vindt de nieuwe procedure door op de drie puntjes naast een zoekresultaat te klikken en naar ‘Over dit resultaat’ te navigeren. Vervolgens klik je op ‘Resultaat verwijderen’, waarna de browser een interface opent om een verzoek tot verwijdering in te dienen.

Welke gegevens zijn geldig?

Google beschouwt de volgende gegevens als geldig voor verwijdering: identiteitsnummers, bankgegevens, bankpassen, handtekeningen, gezondheidsgegevens, contactgegevens — adres, mobiel en e-mail — en inloggegevens.

Wanneer Google de aanvraag goedkeurt, dan kunnen de gegevens op twee verschillende manieren worden verwijderd. In het geval van ID-, bank-, creditcardgegevens of soortgelijke informatie worden de gegevens volledig uit de zoekresultaten verwijderd. In het geval van andere identiteitsgegevens kan Google ervoor kiezen om het resultaat alleen te verwijderen wanneer het resultaat verschijnt voor zoekopdrachten die de naam of persoonsgegevens van de aanvrager bevatten.

Uitzonderingen

Google laat weten dat sommige aanvragen altijd worden afgekeurd. Wanneer de gegevens belangrijk zijn voor de context van de rest van een webpagina, bijvoorbeeld in een nieuwsartikel, dan kan de aanvraag worden geweigerd. Duiken de persoonsgegevens van een makelaar bijvoorbeeld op in een krantenbericht over vastgoedtransacties, dan is het onwaarschijnlijk dat Google de gegevens verwijdert.

De aanpak is begrijpelijk, maar niet waterdicht. Websites die regelmatig persoonsgegevens publiceren kunnen meerdere omwegen vinden om de verwijdering van persoonsgegevens te voorkomen. Volgens Ars Technica zijn persoonsgegevens voor sommige websites een verdienmodel. Dergelijke websites verwijderen de gegevens pas nadat de betreffende persoon betaalt. De kans is groot dat dergelijke websites de nieuwe procedure met man en macht aanvechten.

Tip: Google Play Store ligt onder vuur door toezichthouders