Google schikt voor meer dan 390 miljoen dollar in een Amerikaanse rechtszaak over location tracking.

Google heeft ingestemd met de grootste privacyschikking ooit. De techgigant gaat meer dan 390 miljoen dollar vergoeden als gevolg van een rechtszaak die werd aangespannen door procureurs-generaal in 40 Amerikaanse staten. Hoofdaanklager Ellen Rosenblum, de procureur-generaal van Oregon, maakte de overwinning op maandag in een persbericht bekend.

“Jarenlang heeft Google winst belangrijker gevonden dan de privacy van zijn gebruikers”, aldus Rosenblum. “De organisatie is sluw en misleidend geweest. Consumenten dachten dat ze hun location tracking-functies op Google hadden uitgezet, maar het bedrijf bleef hun bewegingen in het geheim volgen en gebruiken voor adverteerders.”

Locatiegegevens zijn een belangrijk onderdeel van de advertentiedivisie van Google. De techgigant gebruikt persoonsgegevens om gedetailleerde profielen te schetsen en gerichte advertenties te plaatsen. Het kantoor van de procureur-generaal van Oregon beweert dat locatiegegevens “tot de meest gevoelige en waardevolle persoonsgegevens behoren die Google verzamelt”.

Zelfs een beperkte hoeveelheid locatiegegevens kan iemands identiteit blootleggen. DE routines van een individu maken het mogelijk om persoonsgegevens af te leiden.

Nieuwe verplichtingen

De schikking verplicht Google om transparanter te zijn over zijn werkwijze. In een ‘Public Policy’-aankondiging legde de techgigant de nieuwe verplichtingen uit.

  • Google moet details ophelderen op zijn activity controls- en Data & Privacy-pagina’s. Daarnaast gaat de techgigant een uitgebreid informatiecentrum oprichten om de belangrijkste locatie-instellingen uit te leggen.
  • Ook moet Google instellingen introduceren waarmee gebruikers location history en tracking eenvoudig kunnen uitschakelen.
  • Tot slot moet Google nieuwe gebruikers beter informeren over de betekenis van Web & App Activity en de informatie die de organisatie verzamelt.

Google stelt het besluit in een positief daglicht. De techgigant omschrijft de schikking als “een volgende stap op weg naar betere services, zinvollere keuzes en minder gegevensverzameling”.