2min

Tags in dit artikel

, ,

Aanstaande vrijdag starten de Nederlandse banken een campagne. Deze campagne draagt de naam ‘3x kloppen’ en moeten consumenten erop attenderen dat ze hun PC zelf ook moeten beveiligen. Het is de eerste keer dat banken hun koppen bij elkaar steken om een maatschappelijk probleem onder de aandacht te brengen.

Er is ook een speciale website geopend genaamd ‘www.3xkloppen.nl’. De meest gebruikte betaalmethode is nog altijd internetbankieren, daarom zijn er strenge eisen gebonden aan dergelijke systemen. Crackers richten zich echter steeds vaker op de consument, waarvan de gegevens soms voor het grijpen liggen.

‘3xKloppen’ slaat op drie regels die de banken bijzonder belangrijk vinden:
1. hun computersoftware, internetbrowser en beveiligingssoftware up-to-date houden;
2. checken of de website waarop ze inloggen echt van hun bank is;
3. hun betaling controleren via de bij- en afschrijvingen van hun bank.

De voorlichtingscampagne werd vandaag officieel gelanceerd door dhr. Boele Staal, voorzitter Nederlands Vereniging van Banken (NVB) en dhr. Arie van Bellen, directeur ECP.nl, platform voor eNederland. Boele Staal: "Consumenten en banken hebben een gezamenlijk belang bij veilig internetbankieren. De banken doen veel aan veiligheid, maar ook veilig en verantwoord handelen door consumenten is nodig om deze veiligheid te garanderen. Als de consument zich aan de drie regels (‘3x kloppen’) voor internetbankieren houdt, wordt de kans op misbruik aanzienlijk kleiner."

Er zijn meer campagnes bezig over dergelijke onderwerpen. Het bedrijfsleven heeft samen met de overheid de campagne ‘Digibewust’ opgezet. Deze campagne past bij de ‘3xkloppen’ campagne. "De financiële sector speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van de informatiemaatschappij," aldus Van Bellen. "We zien dat steeds meer mensen internetbankieren. ECP.nl werkt graag samen met de banken om het vertrouwen te vergroten in digitale toepassingen, zoals internetbankieren."