Okta-CEO: Microsoft laat IAM-bal liggen in mkb-segment

Abonneer je gratis op Techzine!

De CEO van identiteitbeveiliger Okta, Todd McKinnon, vindt dat concurrent Microsoft de bal laat liggen in het mkb-segment van de markt. Okta is druk bezig die markt te consolideren, ondanks oplopende verliezen.

“Ik zou dat een zwak punt van Microsoft noemen: de kleinere bedrijven en het middensegment,” zo formuleerde McKinnon het gisteren op CRN. Daarmee reageerde hij op een rapport van BTIG van afgelopen weekeinde waarin Microsofts Azure Active Directory een concurrent genoemd wordt voor Okta. Dat zou dan met name gelden voor klanten met een beperkt budget, en niet zozeer voor een organisatie brede oplossing met sterke focus op security.

Inhaalslag Microsoft lijkt mislukt

Bovendien vertelden partners aan BTIG dat klanten die vorig jaar de multi-factor authenticatie oplossing van Microsoft gebruikten als onderdeel van een E5-licentieverkoop, zich nu de tekortkomingen ervan realiseren. Daarom willen ze nu upgraden naar oplossingen met betere integraties zoals Okta, aldus BTIG.

Verder bleek uit een enquête onder partners vorige maand, dat Okta de grootste begunstigde is van de modernisering van identiteits- en toegangsbeheer (IAM): 54 procent van de respondenten noemde Okta, en slechts 27 procent Microsoft. Een kwartaal eerder haalden beide nog dezelfde score van 42 procent.

Okta’s 6,5 miljard dollar (5,3 miljard euro) acquisitie van klantidentiteits- en toegangsbeheerspeler Auth0 wordt gezien als belangrijke stap om de IAM-markt te consolideren. De omzet van Okta schoot heet eerste kwartaal dan ook omhoog naar 251 miljoen dollar, een stijging van 37 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het nettoverlies verslechterde echter tot 109 miljoen dollar.