95.000 inwoners van de VS werden in 2021 slachtoffer van fraude op social media. De totale schade bedraagt 770 miljoen dollar (690 miljoen euro).

De Federal Trade Commission (Amerikaanse marktwaakhond) deelt het nieuws in een rapport. Een op de vier slachtoffers van alle fraudeslachtoffers werd misleid door een advertentie of post op social media. De totale schade van alle meldingen bedroeg 690 miljoen euro. Een gigantische stijging sinds 2017, toen het aantal op 38 miljoen euro lag. De groei lijkt exponentieel.

Crypto

Een van de veelvoorkomende fraudevormen draait om cryptocurrency. Fraudeurs leggen contact met onbekenden en vrienden om leugenachtige investeringskansen aan te raden. De fraudeur vraagt om geld — vaak cryptovaluta — en belooft een gigantische winstmarge. Het slachtoffer doet mee en ziet het geld nooit meer terug.

Ook nepadvertenties zijn geliefd. In ongeveer een derde van alle gevallen kocht een slachtoffer een product naar aanleiding van een advertentie op social media. Dat product werd nooit geleverd. Negen van de tien slachtoffers viel ten prooi aan Facebook.

Waar is phishing?

Phishing komt niet aan bod. De FTC baseert de cijfers op fraudemeldingen van consumenten. Hoewel social engineering en foute links absoluut op social media voorkomen, richten cybercriminelen zich doorgaans medewerkers van organisaties. Hun meldingen belanden bij data- en privacy-autoriteiten, niet de FTC.