1 min

Tags in dit artikel

, ,

NXP heeft klanten per e-mail gewaarschuwd voor een datalek. Op 11 juli vond een cyber-incident plaats, waarna het incident response-team van de Nederlandse chipmaker het drie dagen later ontdekte. Het bedrijf raadt klanten aan om op verdachte mails te letten.

De e-mail die NXP naar klanten heeft verzonden, werd op X gedeeld door Troy Hunt, oprichter van Have I Been Pwned en Regional Director bij Microsoft. Alleen gebruikers die een online NXP-account bezitten, hebben mogelijk met het datalek te maken.

Meer dan alleen e-mailadressen

Tegenover TechCrunch laat woordvoerder Andrea Lempart weten dat de gestolen informatie bestaat uit namen van personen, e-mailadressen, adressen, telefoonnummers, bedrijfsnamen, beroepen en voorkeuren voor communicatie vanuit NXP. Er is niet bekend hoeveel personen getroffen zijn door het incident, maar er wordt gesteld dat de berichtgeving naar klanten veelal uit voorzorg is gedaan.

“We contacteren alle getroffen NXP.com-gebruikers uit extreme voorzichtigheid, om ervoor te zorgen dat ze ervan op de hoogte zijn. Het spijt ons als er enig ongemak [door het incident, red.] veroorzaakt wordt,” liet Lempart weten.

Oplettendheid

NXP vraagt gebruikers in de e-mail om extra voorzichtig te zijn als het gaat om berichten die vanuit het bedrijf lijken te komen: een authentiek bericht vanuit NXP zal bijvoorbeeld nooit om persoonlijke informatie vragen. Ook moeten klanten erop letten dat ze niet op links klikken van externe bronnen.

Lees ook: Privégegevens van Belgische Orange-klanten online te koop aangeboden