1 min

Een samenwerkingsverband tussen Yahoo en Google in Japan zou volgens Microsoft een bedreiging zijn voor de consument. Google zou via het contract bijna volledige controle krijgen over zoeken en adverteren voor zoekmachines in Japan.

Yahoo liet onlangs weten dat het de zoekmachine van Google gaat gebruiken. In Japan is Google goed voor 51 procent van alle betaalde zoekmachine advertenties, en Yahoo voor 47 procent. De zoekmachines zelf zouden volgens Microsoft topman Dave Heiner ongeveer hetzelfde marktaandeel hebben.

Heiner stelt dat als het plan doorgaat Google bijna volledige controle krijgt over de Japanse markt voor zoekmachines en goed zal zijn voor bijna alle betaalde advertenties op zoekmachines.

Google verkrijgt daardoor een gigantische hoeveelheid data van consumenten, bedrijven en overheden over hun zoekgeschiedenis en bezochte websites. Bovendien krijgt Google volledige groei door middel van een contract in plaats van organische groei. "Google zou niet alleen moeten bepalen wat consumenten in Japan op het web vinden of wat niet", aldus Heiner.

Twee jaar geleden werd een soortgelijke deal in de Verenigde Staten tegengehouden door een rechter. Heiner zei dat ook in dit geval de competitieve gevolgen wereldwijd te voelen zouden zijn, aangezien Japan na de VS en China verantwoordelijk is voor de meeste zoekopdrachten.