Eén of meerdere hackers zijn erin geslaagd om in te breken bij KPN waarbij ze toegang hadden tot de privégegevens van KPN’s klanten. Volgens het bedrijf is er geen bewijs dat deze gegevens zijn gekopieerd.

Op vrijdag 20 januari kwam de digitale aanval aan het daglicht. Volgens KPN had de hacker op dat moment al enkele dagen toegang tot het netwerk. Een week later bleek dat de hacker nog steeds ongestoord op het netwerk van KPN zijn gang kon gaan. Volgens woordvoerder Patrick Mikkelsen liet de hacker niet zich horen in die periode, omdat er geen activiteit was waargenomen.

Volgens de woordvoerder ging de hacker "dusdanig ingenieus" te werk dat KPN niet in slaagde om het probleem zelf op te lossen. Daarbij schakelde de provider de hulp van de deskundigen van FOX-IT, het bedrijf dat we nog kennen van de DigiNotar-kwestie. Zodoende kon het lek worden gedicht en behoren de problemen tot het verleden.

Wat de hacker precies zocht is onbekend. We weten in ieder geval dat hij tenminste een week toegang had tot de privégegevens van de klanten van KPN. Onder meer NAW-gegevens, telefoonnummers en bankrekeningnummers kon hij inzien. Volgens woordvoerder Mikkelsen zijn er geen bewijzen gevonden dat de hacker de privégegevens heeft gekopieerd. Ten slotte laat de woordvoerder weten dat het onderzoek naar de digitale inbraak nog in volle gang is.