1 min

Tags in dit artikel

, ,

In een interview met TechRadar wordt door Facebook’s oud-medewerker Bret Taylor uitgelegd waarom er volgens hem nooit een Dislike-knop zal worden geïntroduceerd. Facebook heeft dit volgens Taylor wel degelijk overwogen.

Voor de introductie van de Like-knop bestonden veel reacties op Facebook slechts uit één of enkele woorden, waarmee mensen blijk gaven van hun waardering of betrokkenheid bij een bepaalde update. Om het de gebruikers makkelijker te maken introduceerde Facebook de Like-knop, waarmee ze makkelijk konden laten blijken dat ze een update als positief ervaren.

Een tegenovergestelde knop voelt misschien logisch, maar volgens Taylor wordt het dan plots heel complex. Taylor was betrokken bij de ontwikkeling van de Like-knop. "De Dislike-knop is veelvuldig besproken, zelfs de naam ervan. De grootste reden dat de knop er nooit is gekomen en nooit zal komen is de complexiteit die de negatieve lading met zich meebrengt op een sociaal netwerk."

De Dislike-knop zou volgens Taylor niet hetzelfde effect hebben als de Like-knop en gebruikers tegen elkaar opzetten. "Ik heb het gevoel dat een Dislike-knop voor zeer negatieve sociale aspecten zou zorgen. Als je iets niet leuk vindt, moet je waarschijnlijk gewoon een reactie schrijven omdat het dan ook duidelijker is."

TechRadar haalt zelf ook kort aan dat een Dislike-knop marketingtechnisch gezien ook minder toegevoegde waarde heeft. De Likes van gebruikers worden door merken bijvoorbeeld gebruikt om nog meer Likes te genereren.