2min

Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook, heeft gereageerd op de uitspraken die Tim Cook, CEO van Apple, deed in september van dit jaar. Zuckerberg reageert kritisch op de uitspraken van Cook en doet zelf ook wat uitspraken richting Apple.

In september van dit jaar heeft Tim Cook, CEO van Apple, in een interview gezegd dat: "wanneer een online dienst gratis is, dan ben je niet de klant maar het product". Zonder namen te noemen haalde Cook daarmee uit naar bedrijven als Facebook en Google. Die volgens hem alleen maar gegevens verzamelen van gebruikers om deze vervolgens commercieel in te zetten en daarmee ook een grote bron zijn voor veiligheidsdiensten als de NSA.

De bestuursvoorzitter van Google, Eric Schmidt, reageerde hier eerder al op door te stellen dat Google de beste encryptietechnologie heeft in de industrie en dat Cook niet juist is geïnformeerd. Nu is het Zuckerberg die besloten heeft te reageren op de uitspraken van Cook. Zuckerberg zegt: "Een frustratie die ik heb is dat steeds meer mensen lijken te denken als je een businessmodel met advertenties hanteert je niet het beste voor hebt met je klanten". Hij vervolgt: "Dus je denkt dat als je Apple betaalt dat ze het beste met je voor hebben? Als dat zo was dan zouden ze hun producten wel een stuk goedkoper maken."

Ondanks de kritiek van Zuckerberg is het wel zo dat gebruikers steeds meer bezig zijn met hun privacy en veiligheid. Dit komt onder meer door alle informatie die naar buiten is gekomen over de NSA, maar ook door de recente publicaties van naaktfoto’s van allerlei filmsterren en artiesten. Het is overigens nog steeds niet helemaal duidelijk welke dienst er verantwoordelijk is voor het lekken van deze foto’s, de meeste vingers wijzen nog steeds richting de iCloud van Apple. Een sociaal netwerk als Ello laat zien dat gebruikers graag een sociaal netwerk zien dat geen gegevens verzameld en advertenties toont. Zuckerberg heeft daarover gezegd dat hij nogal sceptisch is over het businessmodel, aangezien ze het nu moeten hebben van donaties en abonnementen. "Onze missie is om elke persoon in de wereld te verbinden, dat lukt niet als mensen ervoor moeten betalen."