2min

In Frankrijk zou de Franse minister voor Cultuur en Communicatie, Fleur Pellerin, werken aan een wetsvoorstel waarbij buitenlandse bedrijven belasting moeten gaan betalen voor verbruikte bandbreedte. De belasting is vooral gericht op de grote Amerikaanse bedrijven, voor de Franse bedrijven zou het een aftrekpost worden zodat die ervan worden vrijgesteld.

Een duidelijk voorbeeld van protectionisme anno 2015 in Europa, de Franse minister wil via de wet de Franse bedrijven voordeel geven en de Amerikaanse bedrijven buiten de deur houden. Het is niet voor het eerst dat Frankrijk met een omstreden wet komt en daarnaast gaat Frankrijk volkomen tegen het voornemen van de EU in op netneutraliteit in Europa te garanderen.

Frankrijk heeft in het verleden al meer wetten ingevoerd om de Franse bedrijven te beschermen. Zo is het voor buitenlandse bedrijven niet toegestaan om een bestelling met boeken te verzenden zonder verzendkosten. Amazon rekent in alle landen niets voor het verzenden behalve in Frankrijk daar moet men 1 cent betalen om de belasting te ontwijken.

Franse media melden nu dat er nu een wetgeving komt voor grote internetbedrijven als Facebook, Google en Netflix. Deze bedrijven verbruiken flink wat bandbreedte en domineren het internet. De minister wil nu proberen om daar een slaatje uit te slaan en de Franse bedrijven voordeel te bieden door een belasting te heffen op bandbreedte, deze belasting is echter niet van toepassing op Franse bedrijven.

De plannen voor een dergelijke wet zijn nog niet door de Franse regering bevestigd, maar gezien meerdere Franse media erover berichten lijkt het ook niet uit de lucht gegrepen. In Europa is momenteel een discussie gaande over netneutraliteit, iets wat we in Nederland al hebben en wat garandeert dat elke internetverbinding gelijk moet worden behandeld.

Wat de gevolgen van dergelijke wetgeving zouden zijn is nog niet helemaal duidelijk. Google heeft in Spanje laten zien dat het niet bang is om harde maatregelen te nemen. Daar voerde de overheid een wet in na een lobby van Spaanse uitgevers waarmee Google werd verplicht de uitgevers te betalen voor opname in Google News. Google trok vervolgens de stekker uit Google News in Spanje, waarna de uitgevers de dupe waren, die zagen ineens hun bezoekersaantallen flink dalen.

Google zou er in Frankrijk voor kunnen kiezen om op YouTube alleen nog de slechtste kwaliteit video’s aan te bieden. Daarmee worden het kijken naar video’s op YouTube ineens een stuk minder interessant. Voor een bedrijf als Netflix zal er weinig anders opzitten dan het abonnementsgeld flink te verhogen of zich terug te trekken uit Frankrijk.