Jazzmuzikant Maria Schneider heeft gisteren een Grammy gekregen voor haar album ‘Concert in the Garden’.
Op zich is dat niet bijzonder, ware het niet dat het album van Schneider enkel via het internet gedistribueerd is.

Volgens de 44-jarige artieste is zij de eerst artiest die een Grammy wint voor een album, dat niet in de winkels is verkocht.
Schneider schakelde voor het uitbrengen van haar album, de internetservice ArtistShare. Deze service maakt het voor artiesten mogelijk om een cd te maken, die gefinancieerd wordt door fans.

Door middel van pre-orders brachten haar fans $87,000 euro bij elkaar, waarmee Schneider haar cd kon betalen. In totaal werden 10.000 albums gemaakt, waarvan 9.000 stuks voor de pre-order waren bestemd en nog eens 1.000 stuks voor latere veilingen op het internet.

Volgens Schneider is haar succes niet onopgemerkt gebleven. Diverse andere artiesten hebben haar reeds benaderd om een soortgelijk project te beginnen.
En ook de muzieklabels beginnen het nut van internetverkoop in te zien. Doordat er geen tussenhandel meer plaats vindt kunnen de albums goedkoper aan de consument worden aangeboden.

Afgelopen jaar werden meer dan 143 miljoen nummers verkocht via het internet. Het jaar daarvoor was dat nog slechts 19.2 miljoen nummers.