Abonneer je gratis op Techzine!

Het online rollenspel World of Warcraft, blijft immens populair. Immiddels ‘wonen’ er 5 miljoen mensen in het spel. Verwacht wordt dat dit aantal alleen nog maar zal toenemen.

De reden voor de grote toename in aantal spelers is de gespreide lancering. Waar Amerikanen als eerste en de Europeanen als tweede aan de beurt waren, mochten de Aziaten pas later in 2005 deelnemen aan het spel. Vooral China met haar hoge inwonertal heeft voor de klapper gezorgt. Iedereen die het spel boxed heeft gekocht met maandabonnement en iedereen die een gewoon abonnement heeft, wordt als gebruiker mee gerekend.

Dit succes heeft overigens wel gevolgen. Per 30 december worden de online servers van Asherons Call 2 stilgezet. Dit is een andere grote MMORPG. Dit is bekend gemaakt nadat de werelden van deze MMORPG leegliepen dankzij de World of Warcraft release. Ook bij Star Wars Galaxies merken ze dat hun servers langzaamaan leeglopen.

Ook maakt dit succes duidelijk dat er niet veel plaats is voor dit soort spellen. MMORPG’s vergen veel tijd en moeite om er echt groot en goed in te worden. Gamers stappen niet snel over naar een ander spel omdat ze weten dat ze dan laten liggen wat ze nu hebben en dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen in een nieuw spel, met nieuwe characters en een nieuwe wereld. Bovendien houdt een overstap ook in dat al het geld dat is gespendeerd aan de game weg is.

Ontwikkelaars proberen hun MMORPG spellen origineel te houden door er nieuwe elementen in te stoppen. Zo is er voor City of Hero’s een nieuwe addon, en zit er in Star Wars Galaxies een nieuwe feature. Ook Blizzard gaat verder met het ontwerpen van hun MMORPG, zo is er een nieuw ranking systeem en komt er binnekort een addon uit: The Burning Crusade, waar een hele nieuwe wereld en 2 compleet nieuwe rassen in zitten.