De PlayStation 3 zal volledig backwards compatible zijn met PlayStation 2 spellen, dat was al bekend. Nu heeft Ken Kutaragi, President van Sony Computer Entertainment (SCE), echter in een interview laten weten dat dit mogelijk is omdat zijn bedrijf hardware van de PS2 in de PS3 gestopt heeft.

De twee PS2 onderdelen die ook in de PS3 zitten zijn de Emotion Engine (EE) microprocessor en de Graphics Synthesizer (GS) grafische chip. Sony heeft altijd gezegd dat backwards compatibility één van de belangrijke punten voor de PS3 was en daarom implementeerde het bedrijf een emulator die PS2 spellen op de Cell processor van de PS3 kan afspelen. De keuze om daarbovenop ook nog de EE en GS in de PS3 te stoppen, werd genomen om ook compatibiliteit te garanderen met PS2 spellen die niet gebruik maken van de door Sony aanbevolen technieken.

Als het overigens aan Kutaragi ligt wordt de emulator echter snel bijgewerkt, zodat de hardware niet meer nodig zal zijn in nieuwere modellen. Dat scheelt Sony namelijk productiekosten. Op 30 september waren er wereldwijd 8,181 verschillende titels voor de PS2 te verkrijgen.