Abonneer je gratis op Techzine!

De Franse speluitgever Ubisoft gaat de komende jaren flink investeren in productiecentrum in Montreal. In dit centrum houdt een groep werknemers zich bezig met digitale animatie, in de filmwereld CGI genoemd. Met de investeringen zou het centrum in 2013 één van de grootste ter wereld worden.

Computer Generated Image, kortweg CGI, wordt in toenemende mate in films toegepast. De eerste digitale animatie effecten waren te zien in 1977 in de films Star Wars Episode IV en Close Encounters of the Third Kind. Sindsdien hebben computers steeds vaker een belangrijke rol gespeeld in films, zo werden Gollem uit The Lord Of The Rings 2 en Yoda uit Star Wars Episode II volledig met de computer geanimeerd. Maar behalve dat CGI normale films kan ondersteunen komen er ook steeds beter films op de markt die volledig met de computer geanimeerd worden. Het Ubisoft team in Montreal werkte vorig jaar al mee aan de film King Kong en aan de spellen "Open Season" and "Surf’s Up" van Sony.

Het productiecentrum van Ubisoft zal zich dan ook bezig gaan houden met het maken van eigen films. Tot 2013 gaat Ubisoft 400 miljoen dollar in het centrum investeren en tegen die tijd moeten er 3.000 mensen werkzaam zijn. Daarvan zullen 500 mensen zich bezig gaan houden met CGI. In eerste instantie zal Ubisoft korte CGI films gaan ontwikkelen, het eerste resultaat daarvan zal een korte promotiefilm zijn voor het spel Assassin’s Creed. De verspreiding van deze filmpjes zal via internetplatforms als iTunes en Xbox Marketplace gaan gebeuren.

"Met de korte films willen we leren hoe CGI werkt. We passen voorlopig product placement (reclame) toe om opbrengsten uit de films te genereren. Ons doel is om meer met Hollywoodstudios samen te werken, zodat we uiteindelijk games en films tegelijkertijd kunnen maken", aldus CEO Yves Guillemot van Ubisoft.
Wat betreft Guillemot betekent dat de grafische kwaliteit van games in de nabije toekomst van dezelfde kwaliteit is als CGI animaties die je tegenwoordig in films ziet. "We zorgen ervoor dat we de komende jaren alle technieken en kennis onder de knie krijgen, zodat we bij de launch van de volgende consoles over vijf jaar de juiste films en games kunnen maken", aldus Guillemot.