Abonneer je gratis op Techzine!

Nu game-ontwikkelaars zich steeds intensiever richten op consoles ten koste van de pc, heeft een aantal grote bedrijven zich verenigd in de PC Gaming Alliance om zo de toekomst van de pc als gamingplatform veilig te stellen en te verbeteren.

Volgens recente cijfers van onderzoeksbureau NPD was slechts veertien procent van alle verkochte games in 2007 een pc-game. Veelgenoemde redenen hiervoor zijn dat consolegames een stuk beter verkocht worden en een stuk minder illegaal gekopieerd worden dan pc-games. Daarnaast kiezen veel game-uitgevers ervoor om spellen exclusief voor een console uit te brengen of pas later voor de pc.

Een aantal belangrijke bedrijven in de game-industrie heeft nu besloten om daar verandering in te brengen door het vormen van de non-profit organisatie PC Gaming Alliance (PCGA). Momenteel zijn Acer, Gateway, Activision, AMD, Dell/Alienware, Epic Games, Intel, Microsoft, NVIDIA en Razer lid van de PCGA maar de verwachting is dat meer bedrijven zich zullen aansluiten bij de organisatie.

Het doel van de PCGA is om hardwarefabrikanten, software-ontwikkelaars en uitgevers te verenigen en zo de pc aantrekkelijk te houden als gamingplatform. In de praktijk betekent dat dat de organisatie gerichte marketingactiviteiten gaat coördineren, pc-games gaat promoten en zorgen voor gedetailleerde cijfers over de markt. Verder moet de organisatie op termijn richtlijnen gaan opstellen voor systeemeisen van games en anti-piraterijmaatregelen. Verder zal de organisatie de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen de leden faciliteren en bevorderen, onder andere door middel van fora waar betrokken partijen met elkaar kunnen discussiëren over problemen.

"Leden van de PCGA zijn er van overtuigd dat ze samen sterker staan dan wanneer ze alleen zouden opereren en dat de gezamelijke visie en inspanningen goed zijn voor pc-gaming wereldwijd. Het is bewezen dat dergelijke initiatieven de innovatie en concurrentie tussen leden bevordert en dat de ervaring voor gebruikers verbeterd wordt", aldus Randy Stude, directeur van het Gaming Program Office van Intel.

Ondanks dat Microsoft een belangrijke speler is op de consolemarkt is de softwaregigant overtuigd van het nut van de PCGA. "Microsoft is een groot voorstander van de pc als platform voor games en de oprichting van de PCGA is een grote stap voorwaarts voor de industrie en voor pc-gamers. Door samen te werken zijn de mogelijkheden om pc-gaming naar ongekende hoogtes te brengen stukker groter", aldus Kevin Unangst, senior global director van de afdeling Games for Windows bij Microsoft.

Hoewel de consolemarkt de komende jaren wel wat gamers zal kunnen afsnoepen van de pc-markt verwachten analisten van DFC Intelligence dat de pc-gamemarkt de komende vijf jaar met 80 procent kan groeien. Analist David Cole verwacht dan ook veel van de PCGA: "Een autoritaire bron van informatie voor de pc als gamingplatform kan dienen als een katalysator van onschatbare waarde voor groei van de markt en verbetering van de game-ervaring op de pc."