, , , , , ,

Gameplay (2)

Het vechten op zich voelt erg lekker aan. Het neigt een beetje naar een hack-en-slashgame maar er komt ook nog een lading tactiek bij kijken. Vooral als er meerdere vijanden om je heen staan, moet je goed kunnen timen wanneer je aanvalt, verdedigt of ontwijkt. Ook magieaanvallen kan je niet eeuwig blijven gebruiken. Je karakter beschikt namelijk maar over een bepaald aantal Manapunten die langzaam opgaan naarmate je magische spreuken gebruikt. Na verloop van tijd loopt deze balk wel weer vol, maar niet snel genoeg om alsmaar magie te gebruiken in een gevecht. Tevens krijg je voor elke vijand die je uitschakelt Fatepunten. Als je eenmaal genoeg punten hebt, kan je tijdelijk extra krachtige aanvallen uitvoeren en krijg je extra XP. Ook kan je je vijanden in die tijd met een brute finishing move afmaken. De combinaties en techniek die je moet gebruiken tijden het vechten zorgt ervoor dat dit spel meer is dan een eenvoudige hack-en-slashgame.

Als je genoeg XP hebt verdiend, dan stijg je in level. Elke keer als je een level stijgt krijg je drie abilitypoints die je kan gebruiken om je vaardigheden in een van de drie klassen te verbeteren. De klassen zijn Might, Sorcery en Finesse die respectievelijk invloed hebben op de Warrior, Mage en Assassin. Elke abilitypoint die je spendeert aan een vaardigheid in een van de drie klassen zorgt ervoor dat deze klasse één level stijgt. Als je dus een warrior wilt worden, dan kan je het beste al je punten in de Might-klasse besteden. Sommige wapens en armor kan je ook pas dragen als je Might, Sorcery of Finesse level hoog genoeg is.

Hoewel het grootste gedeelte van het spel gaat om quests te voltooien en vijanden te verslaan, is er ook nog de mogelijkheid om zelf potions, wapens en armor te maken, zolang je maar de juiste voorwerpen hebt. Zo kom je tijdens het spelen planten, schatkisten en geheime plekken tegen waar je deze voorwerpen kan vinden. Eenmaal in een stad aangekomen kan je de gevonden voorwerpen combineren op de daartoe aangewezen plekken om potions, wapens en armor te maken.

Gelukkig kent het spel ook een "Fast Travel"-optie zodat je snel naar de plekken kan gaan waar je al eens eerder bent geweest, want tijdens quests is het nog wel eens de bedoeling om tussen verschillende plaatsen heen en weer te lopen wat zonder deze functie erg snel zou gaan vervelen.