, , , , , ,

RPG-liefhebbers worden de laatste maanden op hun wenken bediend. Met spellen zoals Skyrim en Dark Souls kunnen deze fanatieke gamers weer flink wat uurtjes achter de televisie doorbrengen. Ook Mass Effect 3 dat volgende maand uitkomt zal ook weer flink wat vrije tijd gaan kosten. Echter, het grootste en langste spel van deze RPG-maanden is Kindoms of Amalur: Reckoning. Met meer dan dertig uur aan quests voor alleen het verhaal en misschien wel meer dan honderd uur aan sidequests behoort deze game tot een van de grootste RPG’s ooit die speelbaar is op een console.

We waren wel een beetje verbaasd dat EA ervoor heeft gekozen om deze game op dit moment uit te brengen. Over nog geen maand komt Mass Effect 3 uit en ook die behoort tot de categorie RPG’s die toch wel een stuk populairder is onder de gamers. De kans is groot dat deze groep mensen hun geld bewaart voor Mass Effect. Echter, we kwamen er al snel achter dat deze twee games totaal niet op elkaar lijken. Het zijn RPG’s, maar daar is ook alles mee gezegd. Waar Mass Effect een futuristische third-person shooter is, neigt Kingdom of Amalur toch meer naar een actie-RPG met een sprookjesachtige setting.

Zoals we al eerder zeiden is EA Games de uitgever van de westerse RPG Kingdoms of Amalur. EA heeft veel positieve elementen van andere westerse RPG’s gebruikt om een zo goed mogelijk spel neer te zetten en dit is duidelijk gelukt. Zo zijn onder andere Fable, Mass Effect en World of Warcraft een inspiratiebron geweest voor Kingdoms of Amalur. Hoewel veel bekende elementen in deze game zijn verwerkt is Reckoning toch een uniek spel op zich.