,

Intro

Hij is al een tijdje uit voor de pc-gamers, en, vreemd genoeg, zelfs de PlayStation 3-gamers hebben er al een tijdje mee kunnen spelen, maar sinds kort is eindelijk ook de Xbox 360-versie verschenen. Natuurlijk heb ik het over de hersenloze, onlinemultiplayergame Unreal Tournament 3. Hij ligt al een weekje in m’n net gerepareerde Xbox 360 en vandaar dat je nu zit te kijken naar de review van deze game.

Net als dat ik mijn review van Enemy Territory: Quake Wars meldde nog nooit een Quake-spel gespeeld te hebben, kan ik nu wederom vertellen dat ik voor Unreal Tournament 3 ook nog nooit een Unreal Tournament-game heb aangeraakt. Je begint je waarschijnlijk af te vragen wat ik wel heb gespeeld, maar dat doet er nu even niet toe. Voordat de game binnen op de mat viel, had ik dan ook geen idee wat ik kon verwachten. Ik had al wel wat gehoord van een supervette multiplayer, maar dat is tegenwoordig ook niet meer speciaal omdat de gemiddelde shooter al een ‘supervette’ multiplayer heeft.

Al direct merkte ik dat de game enorm veel weg heeft van Gears of War. Sterker nog, de game komt van dezelfde maker als Gears of War, namelijk Epic, dat ook de maker is van eerdere Unreal-games, hoewel het toen niet zo’n grote rol speelde. Nog sterker zelfs, Dom en Cole zijn aanwezig, en hebben dit keer geen grijze, maar rooie pakken aan. Verder draait de game op de Unreal-engine. Oké, dat laatste is niet zo heel speciaal omdat de Unreal-engine ondertussen zijn naam wel heeft gemaakt en ik ook niet anders verwacht had.

Deze game ademt dan ook Gears of War. En toch is het iets compleet anders. Maar voordat ik dat verder ga uitleggen, wil ik het eerst hebben over de Unreal Tournament-serie. Deze serie is van oorsprong bedoeld als concurrent voor Quake, waar ik de laatste telg van die serie pas nog heb gereviewed, en hoewel Quake indertijd betere graphics had, deed Unreal Tournament het toch beter vanwege de vele mods. Helaas is het zo dat de Xbox 360-versie als enige geen ondersteuning voor mods heeft, wat voornamelijk is te wijten aan Microsoft dat heeft gezorgd voor het gesloten platform van de Xbox 360.