Het maken van je personage

Zodra je het spel start krijg je de mogelijkheid om Dominic naar eigen wens aan te passen. Je kunt alle uiterlijke kenmerken aanpassen, maar ook de kleding kiezen.

Don-overzicht

In dit deel van The Godfather speel je dus als Dominic en nadat de Trapani is vermoord krijg je de taak om je eigen familie te starten. Nadat je je eigen personage hebt gemaakt krijg je de eerste opdracht, je moet vanuit Cuba naar New York vluchten om daar je maffia-avontuur voort te zetten. Je krijgt de keuze uit twee gangsters die beide hun eigen specialiteit hebben. Zodra je een van hen gekozen hebt komt diegene in je don-overzicht te staan.

In het don-overzicht kun je alle informatie vinden over je familie en je eigen stamboom die je naarmate je verder in het spel komt steeds verder uitbreidt. Er is een maximum van zeven gangsters die allen hun eigen specialiteit hebben, dus het is aan jou de taak om de goede mensen mee te nemen. Ook vind je in het overzicht de plattegrond van de stad met daarin de door jou overgenomen rackets (de bedrijven die zorgen voor je inkomen).

Je krijgt je geld van een racket door de eigenaar af te persen. Dat doe je door zijn zwakke plekken te vinden en die uit te buiten. Ook moet je ervoor zorgen dat de rackets beschermd worden tegen vijanden die ze weer van je over willen nemen.

Het doel van het spel is dus je eigen imperium op te bouwen, door mensen af te persen, gebouwen over te nemen en door mensen af te knallen of om te kopen. Dit wordt op een gegeven moment toch wel wat eentonig, aangezien je bij elke overname een beetje hetzelfde moet doen. Ook de omgeving is wat achterhaald en het lijkt alsof er niets gebeurt. Zo is er bijna geen hond op straat en als je in de rondte begint te schieten dan staan de aanwezige mensen je stom aan te gapen. Ook de gangsters die met je meelopen hebben moeite met de kleinste dingen, zoeken geen dekking en lopen overal maar doorheen. De sfeer daarentegen is wel goed, vooral de muziek die je op bepaalde momenten in het spel hoort is erg goed en geeft je echt het jaren zestig-gevoel.