, , ,

Karakters, Wapens, Ervaringspunten

Karakters

De singleplayer start met het kiezen van een karakter, dit karakter heeft bepaalde vaardigheden die later van pas kunnen komen tijdens het gamen. De ene kan hard kan slaan en de ander kan goed sniperen. Tijdens het spel kun je altijd nog je personage op een paar punten aanpassen zoals je naam en de kleuren van je outfit.

De volgende vier personages zijn beschikbaar:

Soldier:
Soldier is een getrainde militair, hij geeft de voorkeur aan Mitrailleurs en Shotguns.
Siren:
Siren is het enige vrouwelijke karakter die je kunt kiezen, ze kan schokken geven en heeft speciale krachten, ze kan brand stichten en houdt van wapens met gif.
Hunter:
Hij is een ster in het lange afstand schieten, daardoor is het ook niet gek dat hij de voorkeur geeft aan sniperguns en aan revolvers.
Berserker:
Berserker is een reus van een vent als je hem al ziet, hij vecht graag met zijn vuisten en met explosieve wapens.

Wapens

Over de wapens mag je niet klagen bij dit spel, dit komt doordat Borderlands de meeste wapens aller tijden heeft. In de game zitten miljoenen wapens, van pistool tot rocketlauncher.
De makers hebben een systeem ontwikkeld wat zelfstandig meer dan een miljoen combinaties kan maken, zo kun je meer dan 16 miljoen wapens vinden. Het is niet dat ieder wapen een groot verschil heeft, het kan namelijk ook zijn dat je met een wapen net iets verder kan schieten of dat de kogel anders vliegt. Je kunt in het begin twee wapens meenemen, wat later nog vrij te spelen is tot maximaal vier wapens. Je kan wanneer je select drukt nog ongeveer 20 wapens meenemen, deze wapens kun je tijdens het spelen omwisselen met de wapens die je in je handen meeneemt.

Ervaringspunten

Tijdens het gamen kun je ervaringspunten verdienen. Het spel werkt met levels, door middel van het behalen van deze ervaringspunten kun je in level stijgen. De levels zorgen ervoor dat je meer skills, meer wapens en dergelijke kunt gebruiken. Daarnaast spelen de levels ook een belangrijke rol online. Wanneer je een battle online speelt met iemand die 20 levels hoger is dan jou, kun je de moed vast opgeven want dat verlies je waarschijnlijk toch. Hoe hoger je level hoe sterker je karakter wordt, een voorbeeld hiervan is als je op een bepaalde level komt je meer schotkracht krijgt. Naast je level spelen er natuurlijk ook andere factoren mee die bepalen hoe goed je personage is. Denk dan aan schilden en wapens. Ook krijg je wanneer je rankt, punten waarmee je skills kunt kopen. Deze skills zijn bij alle vier de karakters verschillend. Deze skills zorgen ervoor dat je karakter sterker wordt.