, ,

Graphics, muziek en minpunten

Op visueel gebied is het spel echt fantastisch. Het is natuurlijk geen Far Cry 2 of Crysis qua niveau, maar in vergelijking met GTA IV en andere free-roaming games is Red Dead Redemption verbluffend mooi. Dit komt niet alleen door de fotorealistische textures (soms heb je het echt het idee naar een documentaire te kijken), maar ook door de effecten in het spel. Dit zijn subtiele dingen zoals kleine stofwolkjes bij jouw voetstappen, grote stofwolken achter je paard of achter een postkoets. Ook de lichteffecten zijn er mooi. De momenten dat de zon op komt of onder gaat zorgen voor een heel ander licht, en als dat licht geblokkeerd wordt door objecten zie je de stralen er langs gaan. Ook de weerspiegeling op het water, en de schaduwen op jouw persoon zijn realistisch en natuurgetrouw. Geen glimmende plastic oppervlakken in deze game dus, maar gewoon realistische textures en effecten.
Ook zitten er regen en onweer in het spel, en ook dit voelt weer realistisch aan. Niet ineens een keiharde onweersbui, maar een langzame overgang: het wordt steeds donkerder, je ziet de grijze wolken komen, het begint te druppelen, en daarna barst het pas echt los.

Muziek

Waar je in GTA IV de beschikking hebt over een auto met diverse radiostations, heb je in RDR deze natuurlijk niet. Dit wordt door sommigen als minpunt opgegeven, maar daar ben ik het niet mee eens. Er is op de achtergrond namelijk wel gewoon muziek aanwezig. Deze muziek is heel subtiel; het is niet overdreven aanwezig, maar je mist het wel als het er niet zou zijn. De simpele mondharmonicamuziek of Mexicaanse riedeltjes kloppen met de locatie, sfeer en momenten, wanneer het spannend wordt veranderd de muziek mee.

Minpuntjes?

Het is nog best lastig om minpunten te vinden. Misschien is het spel op sommige momenten wat voorspelbaar en worden er dozijnen clichés en stereotypen tevoorschijn getoverd. Misschien vindt je de rustige en uitgestrekte spelwereld te saai. Misschien vind jij de muziek wel een minpunt. Misschien zijn de mogelijkheden om je verdiende geld uit te geven wat beperkt.
Het enige minpunt wat in mijn ogen terecht is, is dat je niet kunt zwemmen en dood gaat zodra je in het water beland. Aan de andere kant: hoeveel mensen konden goed zwemmen in die tijd; laat staan met wapens en kleren?
Verder is net als in GTA IV de draaicirkel van je personage erg groot, en is omkeren of manoeuvreren in gebouwen wat houterig.
In mijn beleving was er echter niets zo hinderlijk dat het dat mijn spelervaring bedierf.