3min

Tags in dit artikel

Intro

Power-Ups


Blur is kort door de bocht niet veel anders dan een Mario-kart voor volwassenen. Neem een willekeurige arcade racer, gooi er powerups doorheen en je hebt Blur. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Ik ken geen games zoals Blur, met realistische auto’s, uitdagende races en leuke power-ups. In het kort de acht verschillende Power-Ups in Blur:

  • Mine: hiermee kun je een mijn leggen voor een tegenstander, of over korte afstand naar voren schieten. Erg handig om van een bumperklever te komen;
  • Shunt: een enorme doelzoekende energiebal. Erg effectief om tegenstanders een grote klap te bezorgen;
  • Nitro: niet echt verrassend, maar de Nitro bezorgt je een enorme snelheidsboost voor een korte periode;
  • Repair: je auto kan maar een beperkt aantal schade incasseren, daarom repareer je tussentijds met deze power-up;
  • Barge: last van te veel tegenstanders om je heen? Gebruik dan Barge om ze aan de kant te schuiven;
  • Shock: lig je achter op de leider? Dan kun je met deze power-up drie bliksempilaren op de nummer één afvuren;
  • Bolt: last van tegenstanders voor je? Met deze power-up kun je een drietal projectielen op ze afvuren en ze schade toebrengen;
  • Shield: als je op kop ligt ben je een doelwit voor al je tegenstanders. Met Shield kun je tijdelijk onkwetsbaar worden voor hun power-ups.

Tijdens de race kun je deze power-ups op het circuit vinden. Rijdt er simpelweg doorheen en je pakt ze op. In totaal kun je drie power-ups meenemen, waar je tevens tussen kunt wisselen. Zo kun je een Repair of Shield power-up achter de hand houden voor wanneer je hem echt nodig hebt.



Gamemodes
Er zijn een aantal verschillende gamemodes in Blur gestopt. Hier zit niets tussen wat we nog niet eerder in een ander spel hebben gezien. In het kort hier even een aantal gamemodes:

Checkpoint races: hier dien je zo snel mogelijk naar de finish te racen, waarbij de klok tikt en je via stopwatch-powerups op de baan extra tijd kunt verdienen. Door middel van de vele Nitro power-ups op de baan kun je nog sneller de finish bereiken.

Destruction: Hier race je achter auto’s aan die je moet slopen. Dit doe je door middel van de Bolt powerup. Voor elke auto die je kapot schiet verdien je extra tijd, want ook hier tikt de klok. Per auto verdien je ook een bepaald aantal punten, per race is er een specifiek aantal punten vastgesteld dat je minimaal dient te behalen om te winnen.

Race: Gewoon ouderwets racen over een circuit. Powerups, shortcuts en rampwerk zijn hier aan de orde van de dag.

Lights


Voor elke race krijg je een doelstelling te zien om het maximale aantal van vijf lights te verdienen. De eerste drie lights verdien je tijdens een normale race door 1e, 2e of 3e te worden, tijdens een Checkpoint race is dit finishen met bijvoorbeeld 20 seconden tijd over, in het Destruction speltype is het finishen met tenminste het minimum aantal punten.
De vierde light verdien je door een Fan challenge uit te voeren, dit houdt in dat je binnen een bepaalde tijd tussen een serie poortjes door dient te rijden tijdens de race. De laatste light verdien je door een specifiek aantal fans te behalen tijdens de race.
De lights hebben als functie het vrijspelen van meer races, en andere raceklassen.


Fans


Een van de onderdelen in het spel is het verzamelen van fans door meer fans te krijgen zul je meer mogelijkheden vrijspelen in het spel. De fans verzamel je tijdens de races door powerups te gebruiken tegen tegenstanders en door bijvoorbeeld te driften.
Het is alleen erg onduidelijk hoe je nu precies die fans verdiend. Tijdens de race heb je dus een doel fans wat je moet halen om het maximale aantal lights te krijgen, alleen is het lastig om hier echt mee bezig te zijn tijdens het racen.
Soms heb je het idee dat je niet echt een spannende of spectaculaire race hebt gereden, maar heb je wel heel veel fans. Een andere keer ben je de hele race bezig met powerups en constant in gevecht met je tegenstanders, en heb je maar een handjevol fans verdiend. Het spel is hier zelf ook niet echt duidelijk in, dus het blijft vaak een kwestie van geluk hebben.