Camera

De Galaxy S II is voorzien van een camera die beelden in een 8 megapixel-formaat kan schieten. 8 megapixel is ondanks de 10 megapixel die bijvoorbeeld de Nokia N8 biedt nog steeds erg veel en daarom is het ook erg interessant om te weten wat de Galaxy S II weet klaar te spelen qua foto’s.

Gelukkig voor de Galaxy S II was het vandaag een mooie dag en een beetje zonneschijn doet de foto’s natuurlijk geen kwaad. tijdens het gebruik valt het op dat Samsung het aantal opties in de camera in eerste instantie vrij beperkt heeft gehouden. In het hoofdscherm van de camera-app zijn er slechts een beperkt aantal opties beschikbaar, wat handig is als je maar soms een fotootje zal schieten.

Achter de optie-knop zitten echter tal van opties verstopt. Zo kan je naast de standaard-opties als resolutie, effecten, timer en witbalans ook allerlei andere dingen instellen zoals de ISO-waarde, de manier van scherpstellen, ze zichtbaarheidsmeting, anti-trillen, automatisch contrast, etc. Voornamelijk de zichtbaarheidsmeting is een zege. Wie kent het niet, je wil een foto nemen, maar door de reflectie op je scherm zie je eigenlijk helemaal niet wat je fotografeert? De Galaxy S II rekent hiermee af door het contrast naar achterlijk hoge niveau’s te pompen, zodat het gewoon door het reflecterende licht heen alsnog zichtbaar is. Een pluim voor Samsung!

Iets wat we wel missen bij de camera-functie van de Galaxy S II is je misschien al duidelijk geworden bij het bespreken van het uiterlijk van de telefoon. We missen een sluiter-knop. We kunnen wel de zoomfunctie bedienen met de volumetoetsen, maar een sluiter-knop is helaas afwezig.

Goede belichting, zonder flits.

Slechte belichting, met flits.

Buiten, van dichtbij

Buiten, van veraf.

Buiten, volledig ingezoomd.

We kunnen stellen dat de camera van de Samsung Galaxy S II goede foto’s weet te maken. De enige foto waar we onze twijfels bij hebben is de volledig ingezoomde foto van het Arcadis-gebouw. Deze is erg korrelig. Aan de ene kant is dit natuurlijk jammer, aan de andere kant moeten we niet zeuren, want we kunnen wel erg ver inzoomen. Sommige telefoons laten maar een minieme zoom toe om de beste kwaliteit te garanderen. Met de Galaxy S II kan je verder gaan, maar je weet wat de prijs hiervan zal zijn.