Waar het natuurlijk eigenlijk om gaat bij Modern Warfare 3 is de multiplayer. De singleplayer zal voor velen leuk zijn voor een paar uurtjes vermaak maar het echte werk begint wanneer je online gaat. Hier zal namelijk voor velen de hel los barsten en zal het gros van de gamers zijn tijd doorbrengen. Het online gedeelte van de reeks is per slot van rekening hetgeen wat de franchise zo populair heeft gemaakt.

Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar. Wanneer we naar het verleden kijken zien we keer op keer een multiplayer die ijzersterk in elkaar zit. Veel verschillende speelmodi, veel wapens en uitrustingen en nog veel meer actie. Dit zijn slechts een paar sleutelwoorden waaraan je kan denken als je de game in het verleden hebt gespeeld. Echter is het niet zo dat de voorgaande games zonder problemen of opmerkingen op de markt zijn gekomen. Zo hadden gamers ook last van wapens die overpowered waren, was er het nodige commentaar op bijvoorbeeld de matchmaking en dat er ook de nodige bugs en exploits in de game te vinden waren.

Wanneer je de multiplayer opstart en eenmaal een paar potjes gespeeld hebt zal je waarschijnlijk twee dingen denken. Als eerste zal Modern Warfare 3 aanvoelen als meer van hetzelfde en lijkt het nieuwste deel uit de reeks behoorlijk veel op Modern Warfare 2. Wanneer je vervolgens eens goed kijkt zie je gelukkig toch een hoop kleine verbeteringen en vernieuwingen die Modern Warfare 3 toch weer interessant en vernieuwend maken.

Als eerste gaan we in op de eerste gedacht; meer van hetzelfde. Zeker wanneer je net aan het spelen bent geslagen zal deze gedachten toch wel een aantal keer door je hoofd schieten. We kunnen namelijk niets anders zeggen dat het qua uiterlijk veel lijkt op Modern Warfare 2. Z’n beetje alles heeft qua uiterlijk dezelfde opzet. Echter hoeft dit niet iets negatiefs te betekenen. Modern Warfare 2 zag er namelijk goed uit en voor het nieuwste deel is dit alles een beetje opgepoetst en getweakt. Enerzijds kan je dit bestempelen als luiheid en gemakzucht van Infinity Ward. Anderzijds zou je deze zelfde Infinity Ward groot gelijk kunnen geven. Waarom zou je namelijk een goed lopende franchise drastisch gaan veranderen? Gelukkig merk je wanneer je iets meer tijd hebt doorgebracht in de game dat er wel weer voldoende vernieuwingen en veranderingen zijn gemaakt.

Wapens en Uitrusting

Gelukkig zien we in Modern Warfare 3 verschillende veranderingen in de wapens, uitrusting, perks en killstreaks. Naast de, soort van iconische, wapens zoals bijvoorbeeld de Barret .50, P90, AK-47 en de MP5 doen er ook genoeg nieuwe wapens haar intrede in dit nieuwe deel van de Call of Duty-reeks. Daarnaast is ook veel aandacht besteedt aan het verbeteren van de wapens. Zo kan je naast de inmiddels bekende toevoegingen als verschillende vizieren en ander attachtments nu ook een andere extra’s op je wapen monteren. Naarmate je je wapen gebruikt zal deze namelijk stijgen in level. Wanneer je een bepaald level behaald zal je toevoegingen vrijspelen zoals bijvoorbeeld de perk "Kick" welke de terugslag van je wapen verlaagd. Een goede toevoeging als je het ons vraagt.

Een andere grote verandering zien we bij killstreaks en het behalen hiervan. Je kiest nu namelijk een "Strike Package." Van deze pakketten zijn er vier en deze hebben ieder een eigen hoofddoel. Zo zal de ene meer je team ondersteunen en de ander meer op jezelf zijn. Daarnaast is de manier waarop je deze streaks verkrijgt ook verandert. Zo zal Support namelijk je streak doorvertellen wanneer je doodgaat en deze niet resetten naar nul. Hierdoor is de instap voor beginnende gamers een stuk aangenamer. De meer ervaren spelers zullen waarschijnlijk minder blij zijn met deze ontwikkeling.

Nieuwe spelmodus

Naast het nieuwe Survival binnen Spec Ops, kent de multiplayer van Modern Warfare 3 ook twee nieuwe spelmodi. Zo vinden we tussen de verschillende modi "Kill Confirmed" en "Team Defender". De eerste van deze twee nieuwe modi, Kill Confirmed, lijkt erg veel op een reguliere pot Team Deathmatch maar er zit echter een addertje onder het gras. Wanneer je namelijk iemand neerschiet zul je zijn dogtags moeten verzamelen om zo punten voor je team binnen te slepen. Is de tegenstander echter eerder bij deze dogtags zullen zij met deze punten aan de haal gaan.

Wanneer je "Team Defender" speelt moet je samen met je team zo lang mogelijk een vlag in handen zien te houden. Deze vorm lijkt dus een beetje op Capture the Flag uit eerdere delen van de reeks. Echter is de opzet opnieuw net iets anders waardoor het weer een volledig vernieuwde modus wordt. Waar je in Capture the Flag de vlag van de tegenstander moest bemachtigen en vervolgens naar je eigen basis moest bregen, is er nu maar één vlag in het spel welke je overal mee naar toe mag nemen, zolang de vlag maar in het bezit is van jou team.

Mappen

Zoals altijd zijn de mappen die in de multiplayer worden gebruikt afgeleid uit de missies uit de singleplayer. Dit keer heb je de keuze uit een twintigtal mappen welke variëren van een boulevard in Londen tot een krottenwijk ergens in Afrika. De opzet van de mappen zijn zoals we die gewend zijn van de Call of Duty-reeks; diverse mappen waar close-combat het sleutel woord is. Binnen de mappen is er wel een diversiteit aan kleine, middelgrote en grote mappen maar zijn deze in vergelijking tot sommige mappen uit Battlefield 3 gewoon klein. Voorlopig zal je met deze twintig mappen goed uit de voeten kunnen. Logischerwijs zullen we in de toekomst nog enkele downloadbare pakketten tegemoet kunnen zien welke nieuwe mappen met zich mee zullen brengen.