Modern Warfare 3 of Battlefield 3?

Welke van de twee?

Sinds een aantal jaar zijn Battlefield en de Call of Duty-reeks twee grote rivalen van elkaar. Het is dan ook meer dan logisch dat deze twee games keer op keer met elkaar vergeleken worden. Op het internet zijn er dan ook een tal van discussies te vinden over welke game van de twee nu eigenlijk beter is. Echter valt hier eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. Ondanks dat het allebei twee erg populaire shooters zijn en in dezelfde markt opereren, verschillen de games dag en nacht van elkaar. Daarnaast hebben beide games hun eigen plus- en minpunten.

Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de graphics zul je moeten concluderen dat Battlefield 3 hier duidelijk de strijd wint van Modern Warfare 3. Battlefield 3 maakt gebruik van een nieuwe engine en dit is duidelijk terug te zien in de game. Animaties lijken bijzonder echt en Modern Warfare haalt hier niet het niveau van haar concurrent. In vergelijking tot Battlefield 3 zou je Modern Warfare 3 bijna hopeloos verouderd kunnen noemen.

Wanneer je echter snel veel kills wilt maken en wat minder realisme je niet uit maakt ben je bij het kindje van Infinity Ward aan het juiste adres. Hier kan je met perks en killstreaks zelfs je ideale class maken en zo voor torenhoge killstreaks gaan op kleine mappen waar je ongetwijfeld iedere 30 seconde een tegenstander tegenkomt. In Battlefield 3 kun je echter gerust twee minuten rond dwalen voordat je een ander levensvorm tegenkomt.

Echter zal de keuze over welke game nu daadwerkelijk beter is toch voornamelijk smaak zijn. Wanneer je namelijk houdt van close-combat geweld en een wat meer arcade speelstijl zal Modern Warfare 3 dé game voor je zijn. Wil je echter in vliegtuigen, tanks en jeeps stappen en zo grote maps oversteken zul je bij Battlefield 3 moeten zijn.

Zoals je leest kan je dus eigenlijk deze twee games helemaal niet vergelijken en zal je voor jezelf moeten uitzoeken welke game je nu eigenlijk fijner vindt spelen en je dus meer aantrekt. In de praktijk zien we echter dat Modern Warfare 3 het "wint" van Battlefield 3. Wint staat hier tussen aanhalingstekens omdat dit vooral te danken is aan de ongekende populariteit van de game en grote van de franchise, niet omdat de game zoveel beter is.